Tulipanfeber

13. juli 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Tulipanfeber billede

Til trods for en karismatisk og veloplagt Christoph Waltz, og Alicia Vikander, der virkelig kæmper for at få noget ud af det dårlige manuskript, er der ikke meget at hente i denne oversentimentale og rodede affære.

I 1600-tallet i Amsterdam var tulipanfeberen på sit absolut højeste. Entusiastiske investorer gik amok på diverse markeder, for at få fat på de mest sjældne tulipaner. En fiksering, der til sidst tog overhånd, og mange endte med at gå fallit. Nu har instruktøren bag "Mandela: Long Walk to Freedom" (2013), Justin Chadwick, så lavet et drama, der netop foregår i denne tid. Et drama, der desværre falder til jorden med et brag, skønt der absolut var potentiale for en bevægende historie. Det er bare ikke udfaldet.

Rigmanden, maleren, tjenestepigen og Sophia
Den excentriske og egocentriske rigmand Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz) hyrer en ung maler, Jan Van Loos (Dane DeHann), til at male ham og hans kone, Sophia (Alicia Vikander). Da Jan og Sophia begynder at få følelser for hinanden, og har adskillige affærer bag Cornelis ryg, gør de alt hvad de kan for at skjule det. Maria, som er tjenestepige for Cornelis, er netop blevet gravid uden for ægteskab og for at undgå at blive sendt væk i skam, indgår hun en risikabel pagt med Sophia.

Forfærdeligt manuskript og for mange klichéer
"Tulipanfeber" er desværre ikke det episke, historiske drama, som man kunne forvente. Den rammer i hvert fald aldrig de troværdige følelser, ikke mindst på grund af at et forfærdeligt manuskript hæmmer skuespillerne i at shine igennem i de følelsesladet scener. Tværtimod indeholder det forfærdeligt mange klichéer og til tider bliver det nærmest kvalmende. Instruktør Justin Chadwick roder rundt i forskellige handlinger i filmen og det er som om han ikke kan bestemme sig for, hvem den egentlige hovedperson er. Derfor bliver det en alt for forvirret forestilling.

Sublime Christoph Waltz og middelmådige Dane DeHaan
På plussiden er der altid sublime Christoph Waltz, som igen brillerer og er finurligt scenestjælende. Hans karakter er velsagtens også den, der er en smule kød på. Alicia Vikander gør alt hvad hun kan for at give historien troværdighed, men Dane DeHaan, som jeg ikke har meget fidus til, er elendig i hans rolle, som maleren Jan. Han er simpelthen for stiv og virker underligt fraværende. Den tidligere model Cara Delevingne er ligeså ringe i hendes ligegyldige rolle, som forførerske på tulipanbørsen. Zach Galifianakis, fra "Tømmermænd i Vegas" (2009), er ganske morsom som fulderik og Judi Dench er trods alt seværdig i rollen som den stramtandede abbedisse.

Hurtigt glemt igen
Kort sagt, så stod jeg tilbage med en flad fornemmelse, da jeg havde set filmen. Forventningerne var høje, specielt med et så talentfuldt cast ensemble, men udførelsen er så ringe udført af Chadwick og co., at denne langgaber meget hurtigt er glemt igen

Titel: Tulipanfeber
Original Titel: Tulip Fever
Premieredato: 13. juli 2017