Yoji Yanada’s smukke dramas stilfærdighed indikerer en tydelig inspiration fra den japanske mesterinstruktør Yasujiro Ozu, der i film, som mesterværket Tokyo Story (1953), fremviste sin stil med stilfærdige hverdagsskildringer baseret på et stillestående, lavtplaceret kamera med lange indstillinger. Hovedsageligt handlede de om familielivets spændinger og dets op og nedture, og hvor lykken og ulykkens ubestandighed velvilligt accepteres.
Netop samme elementer ser vi i store dele af Twilight Samurai, dog ikke helt så gennemført som hos Ozu. Det er dog stadig de nærmest stillestående passager, der bærer film, og ikke de få dramatiske optrin, såsom sværdkampe, der fremstilles udsædvanligt uglamourøse.
Også her er der en stor grad af dyb besindighed. Vores hovedperson accepterer og ligefrem foretrækker sin vante, stillestående plads lavtstående samurai i 1800-tallets feudale Japan. Passer sig selv, sit arbejde og sine to døtre. Da hans barndomskæreste og livs kærlighed skilles fra sin voldelige ægtemænd åbner det nye muligheder får en ændring i tilværelsen for vores enkemand, og han hjælper da også godt nok hende i første omgang. Men pga. sin respekt for samurai samfundets æreskode og sine egne manglende ambitioner gennemfører han ikke, hvad han først havde startet, og konsekvenserne er også derefter: Nådesløst ulykkelige.
Det er uden tvivl en af de smukkeste film man længe har set komme ud af den japanske filmindustri som Yanada her har kreeret. En stor del melankoli og sentimentalitet præger også dette værk, som dog aldrig forfalder til stereotyper, lette løsninger og sødsuppe sentimentalitet, som ofte er faren i denne slags film. Dette er ægte mennesker, med ægte følelser, hvilket understeges af at den fortælles ud fra den yngste datters perspektiv, reflekterende over sit liv med sin far og hans intentioner og handlinger i livet. Der fortælles både med tilgivelse, accept og stor forståelse.
Ekstramaterialet:
For en film af denne kaliber virker ekstramaterialet temmelig svagt. Det eneste man får tilbudt er et par trailers og biografier af de medvirkende. Det er under lavmålet, og rækker kun til en ud af seks stjerner.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.