Two Evil Eyes.

16. april 2008 af Henrik Andersen

Two Evil Eyes. billede

Romero og Argento hylder forfatteren Edgar Allan Poe i 2 meget forskellige fortællinger, der dog begge indeholder de to instruktørers kendetegn og stil.

Zombie gudfaderen George A. Romero og det Italienske Horror geni Dario Argento slog i 1990 hovederne sammen, og lavede Two Evil Eyes der består af 2 historier baseret på fortællinger af Edgar Allan Poe: The Facts in the Case Of Mr. Valdemar og The Black Cat. Det var oprindeligt Dario Argento’s ide at flere prominente horrorfilm instruktører, blandt andet John Carpenter, skulle lave små filmatiseringer over Poe’s historier. Men folk faldt fra, og til sidst var der kun ham selv og Romero tilbage. Resultatet blev Two Evil Eyes.

”The Facts in the Case of Mr. Valdemar” handler om utroskab, griskhed, Kapitalisme og pengenes magt over mennesket.
Jessica (Adrienne Barbeau) er gift med Ernest Valdemar (Bingo O’Malley), der ligger for døden. Han er alvorligt syg og bliver passet hjemmet af en privat læge Robert (Ramy Zada). Jessica og Robert er hemmeligt forelskede, og har en lumsk plan om at franarre Mr. Valdemar hans penge, inden han dør. Robert er ekspert i hypnose og hypnotisere Mr. Valdemar, hvorefter han får ham til at lave aftaler over telefonen ,og skrive under på papirer der skal frigive hans formue. Nu går det hverken værrer eller bedre end at Mr. Valdemar udånder, imens han er under dyd hypnose. Resultatet bliver, at hans sjæl bliver fanget i et limbo imellem liv og død. Han kan stadigvæk kommunikere med Jessica og Robert, og samtidigt oplever han at åndeverdenen igennem ham forsøger at trænge igennem til vores verden. Robert ligger ham til hvile i en dybfryser i kælderen, men der har Mr. Valdemar bestemt ikke i sinde at blive liggende. Snart vandrer han igen rundt i huset, og denne gang har han taget nogle venner med fra det hinsides, der bestemt ikke er venligt stemt.

George A. Romero’s historie er lang tid om at komme i gang, og faktisk sker der ikke megen udvikling i den fra start til slut. Tempoet er lavt og flere scener er direkte kedelige. Først godt en ½ time inde i den 55 minutter lange historie kommer der gang i gyset. Romero prøver på vanlig vis at være en anelse samfundskritisk i hans historier. Denne gang er moralen at grådighed, utroskab og kapitalistiske holdninger ikke betaler sig. Det sidste billede man får serveret er da også blod plettede pengesedler, efter Robert har fået hans velfortjente straf. Romero formår aldrig at ramme helt plet i denne moderne version af Edgar Allan Poe’s historie. Havde det ikke været for de gode makeupeffekter sidst i filmen, havde der ikke været meget at komme efter her.

“The Black Cat” handler om fotografen Usher (Harvey Keitel), der arbejder for politiet og tager billeder af alle de mest makabre mordsager. Usher er kæreste med Annabel (Madeleine Potter), der har en forkærlighed for katte. Specielt en sort kat der pludselig dukker op hos dem. Usher er ikke begejstret, og snart bliver han og katten ærkefjender. I et vildt øjeblik kvæler han katten, imens han tager billeder af det. Disse billeder udgiver han senere i en bog om hans fotografier. Annabel er selvsagt ikke imponeret over hans opførsel og vil forlade ham. Usher går amok og slår i raseri Annabel ihjel. For at komme af med liget mure han det inde bag en bogreol i hans hus. Men snart kommer politiet på besøg for at udspørge Usher om hans forsvundne kæreste. Katte har som alle ved 9 liv, og den sorte kat har ikke haft det sidste at sige i denne sag.

Dario Argento der er kendt for hans fremragende Italienske horror film, der alle indeholder hans helt egen og fantastiske visuelle stil, levere et værdigt punktum i Two Evil Eyes, og The Black Cat er da også den del man vil vende tilbage til, selv efter et par kig. Dario Argento har altid været inspireret og fascineret af Edgar Allan Poe, og dette skinner tydeligt igennem i hans nyfortolkning af The Black Cat. Der er både referencer til Pit and the Pendelum, The Fall of the House of Usher og Poe’s berømte digt Annabel. Dario Argento’s kamera arbejde er unikt. Det er altid på farten, og altid nærværende og opfindsomt brugt. Flere gange i historien ser vi verden fra kattens øjne, og kameraet er også med når det tunge og dødbringende pendul svinger igennem det nøgne kvindelig, det tidligere har skåret over. Det er makabert og også meget smukt, lige i Argento’s ånd. Harvey Keitel der har den alt dominerende hovedrolle som fotografen Usher er også lige i sit es. Hans præstation er solid og til tider temmelig uhyggelig. Specielt i scenen hvor han kvæler den sorte kat.
Dario Argento’s halvdel af Two Evil Eyes levere varen, også selvom det er noget af det mindre gode den lille Italienske Horror mester har præsteret.

På effektsiden levere kult effektmanden Tom Savini og hans hold en fremragende præstation, og deres groteske kreationer er med til at gøre begge historier gysende uhyggelige. Tom Savini har før arbejdet med George A. Romero på blandt andet hans zombiefilm. Tom Savini medvirker også i en lille rolle i The Black Cat, som en sindssyg mand der har trukket alle tænderne ud af sin døde kusines mund. I denne scene er Tom Savini i øvrigt sminket som forfatteren Edgar Allan Poe. Tom Savini præsentere os for et par gode zombier i Romero’s afsnit, men det er i Dario Argento’s fortælling at han virkelig får lov til at slå sig løs. Her får vi halverede lig, mutant agtige kattekillinger og makabre mord med et stort blankt køkkenredskab. Savini er på hjemmebane her og sammen med Argento og hans historie om den næsten udødelige sorte kat, har han skabt nogle mindeværdige effekter.

Musikken er blevet skabt af Italieneren Pino Donaggio der har lavet musik til en lang række gyser klassiker. Blandt andet Don’t Look Now, Carrie og ikke mindst til Dario Argento’s Trauma. Pino Donaggio’s musik får bedst plads i Argentos historie, og selve temaet til Two Evil Eyes er rigtigt godt, og rammer lige den stil som Donaggio er så velbevandret i.

Er man fan af George A. Romero og Dario Argento bør man ikke snyde sig selv for Two Evil Eyes. Selvom ingen af de to horror mestre er i topform her, bør man alligevel se deres moderne fortolkninger af Edgar Allan Poe’s klassiske historier. Det er stadigvæk langt bedre end så meget andet i genren.

Ekstramateriale.

På ekstramaterialet er der mulighed for at læse Biografier og Filmografier over George A. Romero, Dario Argento, Harvey Keitel og Adrienne Barbeac. Det er også muligt at se 2 forskellige trailers til Two Evil Eyes. Hvis man vil vide lidt om filmen er der en spændende Trivia med facts omkring produktionen, og til slut kan man nyde 2 slideshows med henholdsvis stills og produktionsbilleder. Another World Entertainment præsentere også et trailershow som reklame for deres andre udgivelser.

Ekstramaterialet er hurtigt set og man sidder tilbage med en lidt luftig fornemmelse. Det havde været rart, hvis der havde været nogle interviews og måske et making off program hvor man kunne se de mange talenter på arbejde. Der havde været nok af spændende ting at fortælle om. Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Overførelsen af Two Evil Eyes er udmærket Selvom billedet specielt i Romeros afsnit står en smule sløret er det rart at se filmen i dens oprindelige Widescreen format. Lyden er også god og kan opleves i Dolby Digital 5.1, 2.0 og DTS.

Man kan vælge at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Two Evil Eyes er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Two Evil Eyes.