Diane Kruger (kendt fra bl.a. Inglourious Basterds) indtager den altdominerende hovedrolle som Katja i en fortælling, der kredser om emner som hævn, retfærdighed, tilgivelse og sorg.
Efter den febrilske opmærksom af Akins film sidste år, farvel, farvel Berlin (Tschick), Vender Fatih Akin tilbage og hopper højt med på spændingskanten, med sin nye film Ud af intet, inspireret af fremmedfjendske mord i Tyskland begået af neo-nazistiske grupper.
Fatih Akin er tyskfødt Instruktør af tyrkisk oprindelse.
Ud af intet Bringer vrede og sorg til historien, som forlader publikum rystet. Med Dens koncentrerede lidenskab og evne til at bevæge seerne.
Filmen øremærker en bestemthed i at rejse bredt i denne tidsalder af voksende race og religiøs spænding.
Mens den politisk ladede historie vækker voldsangreb mod de hate crime forbrydelser, som filmen så realistisk viser, fremkommer filmen også virkelig skræmmende, men det der bringer historien hjem er helt sikkert den fantastisk talentfulde Diane Kruger som spiller en hårdt-drikkende mor og kone i sorg fulgt efter, med et mildt misbrug af rekreative stoffer, stolt tatoveret og ikke undskyldende for sit liv uden for normerne. Fungerer hun i sit indfødte tyske sprog, og leverer en karrierehøj ydeevne som den modige, følelsesmæssige og uforsonlige overlevende Katja.
Igennem Hendes hurtigt skitserede romantik med den kurdiske narkotikaforhandler Nuri (Numan Acar of Homeland) Som hun mødte, da hun købte tjald fra ham på college; hun gifter sig med ham, mens han stadig er i fængsel. I den næste scene, ældre nu, har de en ung søn, Rocco, de begge elsker og de driver en lille, men blomstrende afkast af et rejsebureau, et gadefront kontor i hjertet af et tyrkisk kvartal i Hamburg. Atmosfæren er brooding og edgy, da hun kommer forbi Nuri for at sætte deres lille dreng af; vi ved, at det er et farligt sted, da Katja advarer en pige om ikke at lade hendes cykel stå aflåst.
Da Katja vender tilbage til kontoret om aftenen kommer hun tilbage til gaden som nu ligner en stor forbrydelsesscene oplyst som et juletræ, fyldt med blinkende politi lys. Nuri's kontor er blevet blæst i stykker af en dødbringende bombe, og han og Rocco er ingen steder at finde. Katjas reaktion er rå og ængstende, og filmen stikker herfra af med intensiteten af smerte, og motiverer og kører resten af filmen frem.
Imellem tiden er politiet på sagen og Katja gennem går og bearbejder sin ejen sorg, og der efter forskes i sagen. Man finder forbryderne, men da det hele viser sig at være et ny nastistisk regime af små racist nisser, går sagen ikke helt som forventet. Og Katja får ikke fred i sin sjæl og tager sagen i egen hånd. Filmen slutter af med en sørgelig, overraskende men forståelig brændende og hævngerrig slutning.
Hele historien er forankret i tredimensionelle figurer, et lebendigt, spraglet persongalleri og miljøbeskrivelser, der er til at tage og føle på.
Filmen er årets tyske Oscar-kandidat.
‘Ud af intet’ vandt prisen for bedste udenlandske film ved Golden Globe-uddelingen i 2018, mens Diane Kruger vandt prisen for bedste skuespillerinde på filmfestivalen i Cannes i 2017, hvor filmen ligeledes var nomineret til en Palme d’Or.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=wlY0N7H4OFE