Undercover

29. april 2017 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Undercover billede

Årtusindets værste danske film er landet på Blu-ray.

Casper Christensen har nydt stor succes hele vejen igennem sin karriere. Selvfølgelig har der været et par fejltrin hist og pist, den slags kan næppe undgås, men med “Casper Og Mandrilaftalen”, “Husk Lige Tandbørsten” og senest “Klovn” på CV’et, har manden sat et solidt og markant fodaftryk på dansk humor og TV. “Klovn” filmene var ligeså en stor succes i biografen - et sted manden ellers ofte holder sit talent væk fra. Derfor føles karrierens lavpunkt nu ekstra lavt, da manden egentlig senest bare er kravlet højere og højere op af karrierestigen. “Undercover” er ikke kun et fald i kvalitet for Casper Christensen, det er et fald i kvalitet for dansk film generelt, og det er ellers ikke noget, jeg har den store forkærlighed for i forvejen. Filmen er som det klassiske fascinerende biluheld, man ikke kan holde øjnene fra, og derfor har den da også sin eksistensberettigelse. Det er nemlig så vanvittigt elendigt fra start til slut, at man knap nok tror sine egne øjne.

Rikke (Linda P) er en sørgelig politibetjent, der bor alene med sin kat, og på ingen måde kan udstråle autoritet. En dag kræver et vidne en kvindelig politibetjent som eskort til Fyn, og opgaven falder på Rikke, da ingen andre gider, da det er lillejuleaften. Snart har de gangstere og den korrupte politiforce på nakken, da vidnet skal til livs hurtigst muligt. Men mon ikke Rikke klovner sig igennem alle problemerne?

Naturligvis skal vi ikke smide al skylden på Casper Christensen for denne film? Manden står kun for ideen og manuskriptet. Nikolaj Peyk (ja, ham fra Østkysthustlers) har instrueret filmen, og viser ikke skyggen af talent undervejs. Filmen er måske skruet sammen efter bogen, men den er samtidig drønhamrende anonym at glo på. Alt fra klipning til kameraindstillinger er så fladt og forglemmeligt, at jeg personligt har svært ved at fremkalde en eneste scene fra hukommelsen, blot her et par dage efter jeg så filmen.

Endnu værre er det, at man har castet Danmarks vel nok mest uaktuelle komiker i hovedrollen. Linda P har et eneste gimmick - at bøje velkendte ordsprog til noget værre vrøvl. Måske er det lykkedes hende at få folk til at grine førhen, men hendes 15 minutes of fame ligger nu så mange år tilbage, at de fleste vil sige “Linda hvem?”, når de ser hendes navn på plakaten. Hun er ligegyldig som skuespiller, da hun egentlig bare spiller den selvsamme karikerede rolle, som hun gjorde i hendes stand-up shows og Tv-programmer tilbage dengang.

“Undercover” er en lang kamp imod fristelsen for at slukke for filmen. Dens elendighed er dog fascinerende nok til, at man bliver hængende. Den kan sagtens kaldes nutidens “Stjerner Uden Hjerner”, der var dødsstødet for datidens store komikere Timm & Gordon, og jeg er slet ikke i tvivl om, at det er det sidste, vi kommer til at høre fra Linda P. i lang tid. Lige indtil hun dukker op i “Bagedysten” eller “Vild Med Dans”. Lad os nyde efterveerne af “Undercover” indtil da.

Billede & Lyd - 4/6

Det er ikke fordi, der er gjort det store arbejde ud af post-produktionen på “Undercover”, men man kan ikke fratage filmen de naturlige kvaliteter ved at arbejde med det rigtige værktøj. Billedet er generelt skarpt, og klarer sig også godt igennem de mørke scener, der ellers er få af. Dialogen går også rent igennem, selv når MC Einars “Det’ Jul Det’ Cool” spiller på højeste niveau igen og igen. Detaljerne er dog få i baghøjtalerne, men alligevel tilpas nok til, at man bemærker dem fra tid til anden.

Ekstramateriale - 2/6

En kort omgang bloopers med større risiko for smil på læben end selve filmen. Intet andet.

Scanbox.