Undercurrent - Understrøm

2. august 2007 af Michael Panduro

Undercurrent - Understrøm billede

Klassisk melodrama med en underlæggende noir-stemning

Unge Ann Hamilton (Katherine Hepburn) bemærker hurtigt at der er noget lurvent ved hendes unge, succesrige husbond, Alan (Robert Taylor). For den charmerende forretningsmand, der slog benene væk under sin unge, jordbundne brud, har en del skeletter i skabet. Et net af hemmeligheder, centreret om den tilsyneladende forsvundne bror, Michael (Robert Mitchum). Der løber en understrøm af fare og bedrag under brudeparrets overfladiske lykke og Anns nysgerrige natur fører hende længere og længere ind i Alans dystre bagland.

Et melodrama med et par sidespring til noir-territorie kunne man kalde Vincente Minnellis velspillede og opfindsomme trekantsdrama fra 1946. Det meste af tiden udfoldes historien som traditionel kærlighedstragedie, men i tredje akt tages de mere subjektive værktøjer, typisk forbundet med film noir, i brug. Filmen tager en række stilistiske krumspring og ender med en overraskende og velfungerende finale – dog uden den helt store, tilsigtede effekt. Inden da går der nemlig fra tid til anden lidt for meget tomgang i maskineriet og flere af karaktererne bliver en anelse kedelige. Minnelli styrer de stemningsmættede scener og krævende skuespilspræstationer sikkert når det gælder, men der er lidt for meget fyld i mellem de virkeligt bemærkelsesværdige øjeblikke. Resultatet er ordinært.

Robert Taylor er glimrende som den charmerende jetsetter med en konstant lurende farlighed og vildskab kun holdt tilbage af dyre jakkesæt og fine manerer. Hepburn og Mitchum (sidstnævnte i en overordenligt ung og charmerende inkarnation) er også vanligt fremragende. Alligevel er det som om der mangler noget i filmen – lidt spark, eller, som man må have sagt i samtiden, lidt p-sazz! ”Undercurrent” er en noir-variation der kunne have været mindeværdig. Som den er endt er den hurtigt glemt.

Billede- og lydsiden er fint restaureret uden tydelige tegn på tres års tæring. Bonusmaterialet består – typisk for Warners udgivelser – af en tegnefilm, en dokumentar og en trailer. Det har intet med filmen at gøre, men er et underholdende indblik i samtidens biografkultur.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:Warner Bros..

Titel: Undercurrent - Understrøm
Original Titel: Undercurrent