Universal Soldier: Regeneration

12. oktober 2010 af David Lund

Universal Soldier: Regeneration billede

Kald den Universal Soldier 3 eller 5 - ligegyldig hvad er den i hvert fald den bedste af alle fortsættelserne.

Da Roland Emmerich i sin tid instruerede sin Terminator-light film “Universal Soldier”, havde han nok ingen idé om, at selv den dag i dag ville der blive lavet fortsættelser af den. Jean-Claude Van Damme mod Dolph Lundgreen er en sand clash of the titans, og vil altid stå som en milepæl i actionfilmhistorien. To fortsættelser uden den oprindelige hovedrolle og nu to fortsættelser med senere (og ifølge rygterne er der en mere på vej), har man valgt at genoplive skurken fra den første, så man kan få en omkamp, og alle fans blev mildest talt helt vilde, da de hørte, at både Van Damme og Lundgren var med på idéen. Filmen lever bestemt ikke op til sit potentiale, men det er stadig en af de bedre DTV-titler, og det er hovedsageligt instruktøren John Hyams’ skyld. Der hvor manuskriptet har utallige mangler (især hvad angår action og tempo), skaber Hyams trods alt nogle flotte samt stemningsfulde billeder, og han er også ganske dygtig til at filme action.

“Universal Soldier: Regeneration” mangler en egentlig hovedrolle. Man skulle tro, at Van Dammes karakter Luc Deveraux er netop hovedrollen, men vi følger mere en ny generation af universal soldiers, hvilket desværre skaber en enorm afstand mellem filmen og sit publikum. Med andre ord føles det som om, at filmen aldrig rigtig kommer i gang, før Dolph Lundgreens karakter Andrew Scott bliver genoplivet, og det er et godt stykke inde i filmen. Her følger vi Luc en del mere, og historien føltes pludselig mere flydende og mere stramt fortalt. Det er dog ikke helt til hundene, for da Luc ud af ingenting går helt amok på en restaurant, får vi den aldrende herres forblevne fysik og evner at se, og det er intet mindre end imponerende.

Dette er langt fra Van Dammes bedste film i nyere tid. Hans gamle film vil for langt de fleste stadig stå som de bedste, men “JCVD”, “In Hell” og “Replicant” vil jeg stadig kalde pletskud. “Universal Soldier: Regeneration” er udelukkende en film for fans af franchisen og/eller Van Damme, og her er den naturligvis et must i samlingen. Det er uden tvivl den andenbedste film i serien (den første bliver nok aldrig slået), og en film der endnu engang beviser, at ikke alle 80’er actionhelte bliver fede og ikke længere kan bevæge sig. Med et bedre manuskript og lidt flere penge smidt i produktionen, kunne dette sagtens have været Van Dammes comeback. Nu må vi jo bare vente og se, om han får en rolle i “The Expendables 2” i stedet.

Billede & Lyd - 5/6

Det er muligvis en billig produktion, men billedets kvalitet er næsten helt i top. Det står oftest helt skarpt, selv i de mørke scener, og instruktørens vision med nedtonede farver og gullig belysning kommer virkelig til sin ret. Ligeså er der blevet kælet godt for detaljerne i lyden, hvor diverse maskingeværsskud flyver om ørerne på en. Alt i alt en rigtig god oplevelse.

Ekstramateriale - 3/6

Kommentarsporet med instruktøren og Dolph Lundgreen (ja, lad os endelig få den skuespiller der er mindst med i filmen til at udtale sig) er oftest ganske underholdende og informativt. De kommer godt rundt om alt ved produktionen og grundigt ned i detaljerne. Desuden går et program bag om kameraet hovedsageligt i form af interviews i 20 minutters tid. Dette er ligeså ganske underholdende.

SF/Fox

Titel: Universal Soldier: Regeneration
Original Titel: Universal Soldier: Regeneration