Valhalla (DVD)

5. december 2003 af Gert Sørensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Valhalla (DVD) billede

Så kom den endelig, den bedste danske tegnefilm nogensinde, Valhalla. Der er dømt fælles fløjt og en smuttur tilbage til midt 80’erne hvor Quark var hvermands eje

Valhalla er efter en massiv underskrifts indsamling blevet genudsendt, og med mere end 2000 underskrifter valgte Sandrew/Metronome at udsende Valhalla i de danske biografer, og nu er tures så endelig kommet på DVD. Lad mig lige sige at jeg har selv skrevet under på at få DVDen udsendt, så da den dumpede ind af brevsprækken gik der ikke mange minutter før den sad i DVD-afspilleren.

Valhalla er historien om de nordiske Guder: Odin, Tor, Loke Siv samt Røskva, Tjalfe og Jætte ungen Quark. Tor kommer på besøg hos en bonde mand og hans familie sammen med Loke. Tor slagter en af sine gedebukke, og deler med familien på den betingelse at ingen brækker knoglerne! Loke får dog lokket Tjalfe til at brække et af dem for at få fat i marven. Det finder Tor selvføldig ud af og som straf tager ham Tjalfe med til Asgård. Men uden at Tor og Loke finder ud af det tager Røskva med. De bliver sat til at gøre rent og passe børn hos Tor og Siv, hvilket Tjalfe ikke er helt tilfreds med, han havde forventet at blive en stor kriger men i stedet bliver han sat til at hugge brænde og rydde op. En dag kommer Loke hjem med et underligt barn, Quark. Han skaber hurtigt kaos i hjemmet og inden længe beslutter Tor at han skal hjem til Udgårdsloke i Udgård. Og her begynder eventyret for Røskva, Tjalfe og Quark.

Valhalla er den ultimative danske tegnefilm, alle kender Quark fra de små film der kørte på TV i midtten af 80erne. Her, små 18 år senere, er filmen stadigvæk en perle. Godt nok er kvaliteten af selve tegningerne overgået flere gange af Disney og Pixar, men historien er bare så god at den ikke kan fortælles for ofte. Peter Madsen & Jeffrey James Varab, der tilsammen instruerede filmen, har virkeligt forstået at få genfortalt historene om Tor og Lokes besøg hos Udgårdsloke på en sjov måde. De har taget en masse af legenderne om Aserne og vævet sammen til denne film. Man sidder virkelig bundet til skærmen de 74 minutter som filmen varede.

Det er selvføldig ikke den helt store effektfilm, set med 2003 øjne, og med ”Find Nemo” i hukommelsen, men ligesom Nemo er historien det bærende element, og historierne har holdt i små 1000 år, og den er stadigvæk fantastisk i animeret form. Specielt den nye lyd er utroligt flot., og det er faktisk en fornøjelse at se filmen igen!

Filmen får 6 ud af 6 stjerner. Deet er fra 1986 og holder stadigvæk 15 år senere, en sand dansk klassiker.

Ekstramatriallet:
DVD nr. 1
Menuerne på denne DVD er nogle af de flotteste jeg har set, de er helt i top og tåler sammenligning med Ringnes Herre EE Dvderne, også indpakningen er rigtig lækker, Dobbeltdisk udgaven kommer i en fold ud indpakning i den dejligste kvalitet, det er en hel fryd at sidde og kikke på den, bare alle DVDer udkom i samme kvalitet som denne.
DVDen har en masse ekstra materialle ud over filmen, der er kommentar spor på dansk med den danske instruktør Peter Madsen og en engelsk med Jeffrey Varab. Desuden er der et Work Reel, hvor man kan se hele filmen i en arbejds kopi, med skitser og ukomplette sekvenser. Det er der ikke mange der har tålmodighed eller interesse i at se men det er meget sjovt at se hvordan en tegnefilm bliver til, man kan se de forskellige stadier i filmen. Yders underholdende lige at skimme igennem.
Der er en ”Hvem er Hvem” i Valhalla feature, der kort fortæller hvem de forskellige personer i Valhalla. Det er en let måde lige at børste sin Ase viden af.
Til sidst er der 3 Trailere for filmen.
DISK 2:
Her er det mest interessante de 8 kortfilm med Quark der blev Produceret til TV. Her kan man genopdage den lille skarns unge som han jo er, og det er virkelig nogle sjove film Peter Massen her har fået lavet Disse skal dog ses med orginal lyd da John Cleese lægger stemme til flere af dem.. Der er også en Bonus film med Quark som ikke har været vist på TV, hvilket er rigtigt dejligt at se. Det viser virkeligt at man har ønsket at lave denne udgivelse så komplet som muligt. Der er også mulighed for at se 2 sekvenser i Split screen, med sammenligning mellem Storyboardene og den endelige film. Desværre er der ikke lyd på disse sekvenser, hvilket gør at man mister lidt af følelsen for scenen.
Der er også en Storyboard version af scener der ikke blev til noget, og derfor aldrig kom med i den færdige film. Disse afspilles så man får en ide af hvordan Loke endte med at skulle passe på Quark. Det er ganske underholdene, men de kører måske lidt for stærkt så det er lidt svært at læse de engelske tekster der er på tegningerne.
Albums featuren, indeholder et kort resume af historien i hvert af de orginale Valhalla tegnesierer samt nogle af billederne, dette er dog en lettere overflødig feature og er da mest en reklame for bladene.
Billedgalleri – Skitser, Fotos og udkast, her er tidlige figur skitser og fotos af personerne der har lavet filmen. Det er utroligt underholdene at side og se hvordan tegnerne eller havde forestillet sig personerne skulle have set ud. Alt foregår som slideshow, og det ville have været rart med et kommentator spor til de enkelte billeder, selv om der ofte er beskrevet hvem det er på billederne og hvad de laver.
Her får vi en lille feature, der ved hjælp af avisudklip, fotos og tekst gennemgår hvordan holdet skaber filmen, fortalt af animatoren Hans Perk. Han fortæller hvordan han oplever tilblivelsen af Valhalla. Dette er en fantastisk interessant feature. Man får hele historien bag produktionen af filmen og de personer der var med til at lave den, fortalt af en af dem der var med til at skabe den.
Til sidst er der et komplet storyboard og Quark Søndagsstriber på DVD-rom som skal ses på en computer.

Ekstra materialet er utroligt godt, og får 6 ud af 6 stjerner, det er så utroligt godt gennemarbejdet og man kan virkelig mærke at de folk der har lavet denne udgivelse har et specielt forhold til Valhalla.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome

Titel: Valhalla