Victoria & Albert

17. juli 2012 af Daniel Pilgaard

Victoria & Albert billede

Kærlighedsdrama uden lidenskab

Denne britisk-amerikanske tv-serie blev første gang sendt på BBC tilbage i 2001, og man skal holde umådeligt meget af den britiske royale historie for at finde udgivelsen på dvd interessant. Delt op i to afsnit udgør ’Victoria og Albert’ et tre timers langtrukkent kærlighedsdrama, der er blottet for gnist og lidenskab. Dronning Victoria reagerede over Storbritannien fra sin 18 års fødselsdag i 1837 og frem til sin død i 1901.

I første del møder vi den gamle dronning, kort inden hendes død, hvor hun tænker tilbage på sit liv og kærligheden til den tyske Prins Albert, der døde i en ung alder i 1861. Første gang de mødes som ganske unge er de begge frastødt af hinanden, Albert er i Victorias øjne en nørdet type der frastøder hende, mens Albert finder den kommende dronning alt for snobbet. Efter Victorias tidlige tilgang til tronen af imperiet, der dengang styrede det meste af verden, mødes de igen en årrække senere. Romantik opstår lettere uventet og parret bliver gift, og ender med at få intet mindre end 9 børn og 42 børnebørn.

Undervejs er der flere intriger. Victorias jaloux moder prøver at udnytte datterens magt, hvilket i starten bliver en prøvelse for den unge dronning, inden hun for alvor træder i karakter. Ubevidst har Victoria dog arvet en del af moderens modbydelighed, som går hårdt ud over den stakkels Albert, der må finde sig i lidt af hvert. Lidenskabeligt bliver kærlighedshistorien mellem dem bare aldrig særlig ophidsende. Skuespilspræstationerne fejler såmænd intet i serien, hvor flere prominente skuespillere dukker op undervejs. David Suchet, som de fleste nok genkender som den næsvise detektiv Hercule Poirot i serien af samme navn, spiller statsmanden Baron Stockmar, der har en afgørende indflydelse på at de to unge regenter gifter sig. Suchet fylder meget i den første del, for så på uforklarlig vis at forsvinde helt ud af den andel del.

Den legendariske britiske skuespiller Peter Ustinov, har en kort rolle som Kong William IV, der overraskende udnævner den unge Victoria til sin tronfølger. Nigel Hawthorne, som blev berømt i serien ’Javel, Hr. Statsminister’ spiller premiereministeren Lord Melbourne, og rollen blev i øvrigt hans sidste inden hans død i 2001. De lettere ukendte Jonathan Firth og Victoria Hamilton spiller Victoria og Albert, og er egentlig ganske troværdige i rollerne.

Problemet er snarere manuskriptet, der vil for meget, men ender med at servere alt for lidt af perioden, der var så afgørende for fremtiden. Den industrielle revolution og afskaffelse af slaveriet i de britiske kolonimagter er helt udeladt. Bevares, nu var intentionen også at skildre det, der angiveligt er kaldt for årtusindets kærlighedshistorie. Men i så fald, er det på ingen måde lykkedes, så det rammer seeren med en overbevisende passion, tværtimod føles det som tre mange lange timer, hvor Amors pil konstant skyder forbi.

Ud over et par trailers er der intet ekstra materiale

DVD'en er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: Victoria & Albert