Virgin Territory

1. april 2009 af David Lund

Virgin Territory billede

Masser af bare bryster og tom snak om jomfruelighed i denne letsindige komedie der udspiller sig i middelalderen.

Det sidste jeg forventede var, at en komisk film der udspiller sig i middelalderen med nutidig musik og Hayden Christensen i hovedrollen, ville underholde mig. Dette viste sig dog at være tilfældet med ”Virgin Territory” der letsindigt skildrer den unge ballademager Lorenzos kamp om smukke og uopnåelige Pampineas hjerte. Lorenzo søger tilflugt fra den morderiske Gerbino og hans hær af undersåtter, i et kloster hvor han udgiver sig for at være en døvstum gartner, der er faldet ned fra himlen. Selvom denne plan giver pote i form af masser af sex og nærmest intet arbejde, er det dømt til at gå galt, da Pampinea (der både har Gerbino og en russisk fyrste i hælene som friere) melder sig ind i klosteret, og forelsker sig i Lorenzo. Ja, filmens plot lyder en smule forvirrende på skrift, ligegyldig hvordan man vender og drejer det, men det udspiller sig ganske flydende og let i filmen, og den tomme underholdning går ind af det ene øje og ud igennem det andet. Det skal man naturligvis ikke fordømme, for tom underholdning kan være noget af det bedste ovenpå en række af de mere tunge film, og selvom der ikke er andet at hente her end tidsfordriv, et par billige grin og utallige bare bryster, kan dette være nok til at oppe ens humør på en grå dag.

Hayden Christensen kender alle vel nok bedst som den mindre talentfulde skuespiller, der fik rollen som Anakin Skywalker i ”Star Wars: Episode II” og ”Star Wars: Episode III”. Christensen har dog ikke altid været så dårlig, og han vandt da en del priser for sin rolle i ”Life As A House”. I ”Virgin Territory” gør han intet banebrydende, men man må erkende, at han passer glimrende i rollen som Lorenzo. Det er dog en smule ufrivilligt komisk, hver gang han bruger ordet ”shit”, der tydeligvis ikke er en del af hans normale ordforråd, men alligevel virker han troværdig og til tider endda uforventet charmerende. Mischa Barton fra ”The O.C.” har fået rollen som Pampinea, og på en eller anden måde, virker hun ligeså fortryllende smuk som filmen siger hun skal. Hun er nærmest den eneste nogenlunde realistiske karakter, og giver filmen et bindende og tiltrængt menneskeligt led, da alt ellers blot ville have endt i fjol og spas. Som skurken Gerbino ses den fremragende Tim Roth. Ganske vist får manden nærmest kun tildelt skurkeroller, men det er lige præcis det han passer til, og hans slangeagtige version af Gerbino er en af hans bedre skildringer.

Instruktøren og manuskriptforfatteren David Leland har ikke før haft den store succes med hans film og serier, og det er da også næsten 10 siden han før har haft gang i et projekt. Selvom ”Virgin Territory” ikke blev den største succes, er det alligevel en af hans bedste bedrifter, og det eneste problem jeg har spottet med hans instruktion, er hans hang til at smide nutidigt pop, rock og hip hop ind i en film, hvor den slags bestemt ikke hører hjemme. Nogle vil måske påstå at det gave ”A Knight’s Tale” en unik stemning, men jeg synes blot at det gjorde filmen tidstypisk og generende - det samme gælder for ”Virgin Territory”. Selvom det er den eneste fejl jeg kan se med instruktionen, er der naturligvis masser af mangler, for filmen kunne sagtens have fået tilføjet en dybde eller originalitet, der ville skille den ud fra lignende film.

”Virgin Territory” kører en sær balancegang. For med dens hang til kvindelig nøgenhed appellerer den mest til det mandlige køn i teenagealderen, hvor dens forsigtighed, romantik og letsindighed måske appellerer mest til det kvindelige køn i teenagealderen. Den formår ikke at danne bro mellem disse to grøfter, og falder derfor igennem fra tid til anden. Alligevel er ”Virgin Territory” glimrende tom underholdning, som mennesker der ikke ser filmens problemer som provokerende, vil kunne lide.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Titel: Virgin Territory
Original Titel: Virgin Territory