Wallenberg - A Hero's Story

12. oktober 2010 af David Lund

Wallenberg - A Hero's Story billede

En glemt heltehistorie.

Miniseriens storhedstid er længst forbi. Der var dog en gang, hvor Tv-produktioner simpelthen blev for langt til at være en egentlig spillefilm´, og for korte til at være en miniserie, så derfor opdelte man “filmen” i et par episoder og vupti - en miniserie blev født. “Wallenberg - A Hero’s Story” er et perfekt eksempel på dette fænomen. En Tv-produktion på lidt over 3 timer, der i dette tilfælde blev delt op i to episoder, og så blev den endda født midt i miniseriens storhedstid - 80’erne.

“Wallenberg - A Hero’s Story” er, som titlen nu også påpeger, en rigtig heltehistorie. Wallenberg var dog ingen superhelt, men såmænd en svensker der fik reddet omkring 100.000 jøder i Ungarn under anden verdenskrig. Kun med lidt hjælp fra de overordnede magter, fik han titlen som diplomat, og gjorde sit yderste til, at redde jøderne i Ungarn bl.a. ved at give dem svensk statsborgerskab. Wallenberg er en glemt helt i en glemt historie, så derfor har fortællingen bestemt stadig sin relevans, især i dagens Danmark hvor mange har glemt ordet “medmenneskelighed”. Nu er det dog ikke selve Wallenbergs heltegerninger der skal anmeldes her, for de står til absolut topkarakter, men netop miniserien. I hovedrollen som Wallenberg ses en veloplagt Richard Chamberlain, der spiller sin rolle med en flabet humoristisk tone, men bestemt også gør plads til de alvorlige stunder. Chamberlain bærer stort set hele filmen på sine skuldre, lige fra den indledende uskyldige sekvens i Sverige igennem sekvensen hvor han tager røven på tyskerne og helt til den bitre ende, der bestemt er meget bitter.

Miniserien giver måske sig selv en anelse for meget tid hist og pist, hvor visse scener egentlig står uden relevans for selve fortællingen, ligegyldigt hvor underholdende de end måtte være. Som helhed er det dog en ganske vellykket miniserie, og ligeså en flot Tv-produktion med nogle til tider fremragende kulisser og stramme spændingssekvenser. Det er dog karakterdramaet, der optager langt størstedelen af tiden, og her kommer man godt og grundigt under huden på Wallenberg. Man får måske ti lider en opfattelse af, at han ikke helt forstår alvoren ved situationen, han er bragt i, men det er kun med til, at give hvad der ellers kunne have været en barsk filmoplevelse en uskyldig og naiv atmosfære. Miniserien vandt 4 Emmy-priser og blev nomineret til en Golden Globe, og her så mange år efter, kan man stadig forstå hvorfor. Den har ikke mistet sin værdi med årerne, som ellers langt de fleste af sin slags.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SoulMedia.

Titel: Wallenberg - A Hero's Story