While She Was Out

7. maj 2009 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

While She Was Out billede

Kim Basingers comeback er en skuffelse af dimensioner.

Jeg går og bilder mig ind, at ligegyldig hvor elendig film i gyser- og thrillergenren end er, er disse altid seværdige på en eller anden måde. ”While She Was Out” har da også sine få øjeblikke, hvor den nærmer sig en interessant tankegang, eller blot er ufrivillig komisk, men det er ærlig talt, en film jeg sagtens kunne have været foruden. Præmisset er simpelt nok, og filmen lyder sikkert en del mere interessant end slutresultatet er, når jeg fortæller, at den handler om en misbehandlet husmor, der overværer et tilfældigt mord begået af nogle lømler på åben gade, bliver jagtet rundt på en byggeplads og i en skov, indtil hun finder en værktøjskasse, og går til modangreb. Problemet er hovedsageligt debutinstruktøren Susan Montfords mangel på talent. I løbet af filmens korte spilletid, kan hun ikke få etableret et kendskab til hovedpersonen, og ej heller frygter vi de barnlige og uintelligente lømler, der dummer sig gang på gang. Den eneste scene der fungerer, er før vi har kendskab til noget som helst, nemlig da husmoren Della overværer mordet på en sikkerhedsvagt, der blot er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Her bliver man hurtigt revet ind i filmen, da det kommer ret så pludseligt, men bare rolig – blot 1 minut senere sidder du og ryster på hovedet. Indkøbscenteret hvor det hele foregår ude foran, beslutter Della sig nemlig at flygte fra, og hvad er bedre end en tom byggeplads, hvor man så kan køre galt, og blive jagtet rundt isoleret fra omverdenen? Filmen mister alt sin troværdighed i dette øjeblik, og den ene utroværdige og pinlige scene afløser den anden i et virvar af gentagelser og ligegyldigheder.

”While She Was Out” er ganske enkelt en afsindig dårlig film, som kun fans af genren eller Kim Basinger kan se til ende. Kim Basingers såkaldte comeback i denne film, er slet ikke værd at snakke om. Hun gør en indsats, ingen tvivl om det, men med en så overfladisk karakter som Della, og en film nærmest blottet fra dialog, har vi kun hendes mimik tilbage, og hun er ikke en dygtig nok skuespillerinde til, at lade en hel film hvile på dette. Dog er hendes rival i filmen, Chuckie spillet af Lukas Haas, blandt det, der smadrer alt i filmen. For det første er Chuckie en virkelig skidt karakter. Man frygter ham aldrig, da han ikke har styr på en skid, og uddeler de særeste ordrer til sine kammesjukker. Endnu værre er det faktum, at Lukas Haas (ikke en særlig kendt skuespiller af gode grund, men har en masse små rolle hist og pist) er en elendig skuespiller. Han bærer langt størstedelen af filmens dialog, og han fremfører hver eneste sætning langt værre end Mark Hamill i ”Star Wars” og Sofia Coppola i ”The Godfather: Part III”, og det siger ikke så lidt.

Jeg kan næppe snakke negativt nok om denne film, så jeg håber, at du bliver langt væk fra den. Der er ikke mange film i denne verden, jeg godt ville have været foruden, da jeg som regel altid kan finde en underholdningsværdi i film, men ”While She Was Out” er fuldstændig spild af tid. Gå hellere i gang med alle de klassikere du endnu ikke har fået set, f.eks. ”The Toolbox Murders” hvis du synes idéen med værktøjskassen virker interessant. Dette er et makværk, og endnu værre er det, at mesterinstruktøren Guillermo Del Toro har taget del i produktionen. Øv for den!

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: While She Was Out