Wind River

15. august 2018 af Henrik Andersen

Wind River billede

Wind River er på alle måder en rigtig god film. Konstant knugende spænding, der understøttes af et solidt hold skuespillere, der alle levere gode præstationer. Historien om vildtjægeren Cory der rodes ind i en mordsag i hans reservat i Wyoming, rammer plet, og er en historie om hævn og venskab, og om det at komme videre i livet, selvom det nogen gange ser sort ud. Fik man ikke oplevet Wind River i biografen, så er det bare om at få den set i hjemme biografen hurtigst muligt.

Cory Lambert (Jeremy Renner) er vildtjæger i et stort indianer reservat i Wyoming i USA. Han kender de sneklædte bjergsider som sin egen bukselomme og er accepteret af de indianere der stadigvæk bor i området. Han er gået fra sin kone da de mistede deres datter, og går endnu rundt med en uforløst knude i maven over hvad der skete med hende. En dag finder man en anden und kvinde død i bjergene, og en ung FBI agent, Jane Banner (Elizabeth Olsen) sættes på sagen. Det is klædte og kolde Wyoming er en udfordring for hende, da hun er vant til et kontor i Las Vegas, hvor den daglige rytme er noget anderledes. Sammen begynder Cory og Jane at opklare det mystiske dødsfald og snart åbner de for en sag der som en lavine vælter ned over dem og det lille samfund, og sandheden er langt mere skræmmende end de i deres vildeste fantasi kunne have forestillet sig.

Instruktøren Taylor Sheridan har selv skrevet historien, og det er han sluppet mesterligt fra. Hans andre manuskripter kender man måske fra andre solide film som den fantastiske Sicario og den ligeledes spændende Hell or High Water. Wind River er hans første opgave i instruktørstolen, og man kan kun glædes over at han gav det en chance.

Elizabeth Olsen er perfekt valgt i rollen som den unge FBI agent der kommer på glat is, da hun med sin smarte storby facon vil opklare mordet i det afsides liggende og for fremmede, meget lukkede samfund, og ligeledes levere Jeremy Renner en solid præstation som den hårdt prøvede vildtjæger, der får rodet op i sin hårde og sørgelige baggrund da han kommer på sagen. Han spiller med en knugende intensitet, der gør at man tror på ham hele vejen indtil den sidste hårde forløsning.

Måske lyder det lidt som en kliche med storby betjenten der kommer på landet, men historien er så godt skrevet og skuespillet så godt, at man på intet tidspunkt får tanken, at det her har man da set før. Historien har mange lag og udover at være en historie om hævn, handler den også om at komme videre i svære tider, og om at det nogen gange er sundt at få nye input i livet, selvom det ved første øjekast kan virke uovervindeligt svært.

Det er lidt en genistreg at lade historien foregå i et så barskt område. Wyomings sneklædte bjergsider er nærmest en biperson i historien, og bliver en aktiv del af den forløsning vores hovedpersoner får til sidst. Wind River er brutalt smukt filmet og filmens lyd design og musik underbygger de på en gang smukke og truende billeder til perfektionisme.

Wind River har fået rigtig mange gode anmeldelser med på vejen, og alle har stort set været enige om at den er helt fantastisk. Hvilket den også er.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at finde på denne ellers flotte Blu-ray udgivelse. Men det er muligt at se et par slettede scener, og et par korte indslag produceret til TV, hvor man kort hører og ser lidt fra produktionen, og får interviews med cast and crew. Det er ganske spændende, så det er lidt ærgerligt, at man ikke får gået ordentligt i dybden med det hele.

Filmen er flot overført til Blu-ray i dens oprindelige bredformat hvilket passer perfekt til de smukke billeder af det store tomme landskab. Lyden kan nydes i DTS-HD.

Det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Wind River er venligst stillet til rådighed af Scanbox.