Without a Trace – Season 3

12. maj 2007 af Per C. Halling

Without a Trace – Season 3 billede

En rigtig god sæson, som er meget mere end blot at følge hovedpersonernes opklaring af diverse sager, vi kommer nemlig også ind på dem som mennesker og ikke kun som dygtige agenter.

Politi- og andre serier, som handler om at opklare mord og andre forbrydelser er der efterhånden rigtig mange af, så derfor dør mange af dem også meget hurtigt, hvis de ikke hurtigt får et fast publikum. Fælles for dem som lykkes er at de byde på mere end opklaring af sager, men også et persongalleri vi gider at følge ikke kun på grund af de er gode agenter, politimænd, retsmedicinere, kriminalteknikere men også mennesker af kød og blod med følelser og interessante holdninger.

Vi skal her se nærmere på 3 sæson af en af de rigtig gode af slagsen, der bliver bedre på dvd når man ser et par afsnit af gangen, end når man skal vente en uge på næste afsnit endsige leve med masser af reklameafbrydelser, der tager meget af den gode spænding der ikke kommer fra skuddueller og biljagter men gode episode og sidehistorier.

Lidt for historie indtil 3 sæson

Serien følger en fiktiv enhed under FBI i New York, som tager sig af sager om forsvundne personer. Normalt når FBI har sådanne opgaver nedsættes et specielt team til den enkelte opgave og ikke som her et fast hold, der tager sig af alle den slags sager. Da sæson 1 starter sammensættes holdet som består af Jack Malone, der er teamleder og som har håndplukket enhedens forskellige folk, der ellers består af Vivian Johnson, Danny Taylor, Samantha Spade og Martin Fitzgerald.

Sæson 1 består for det meste af enkeltstående historier, der afsluttes i hvert afsnit, men på elegant vis flettes mere og mere af agenternes personligheder og fortid ind i handlingen i en fin blanding, så man holder mere og mere af dem. Lidt af det som man finder ud af er, at Jack og Samantha har haft en affære, hvilket har resulteret i han er blevet separeret fra sin kone og kun ser sine børn indimellem, hvilket tærer meget på ham, da hans egen opvækst heller ikke var helt problemer. Han bestemt ikke ønsker hans egne børn skal får de samme varige traumer, som vi af og til får indblik han har, når sager vækker stærke minder eller snare mareridt og påvirker hans dømmekraft. Samantha kæmper med at hun er dygtig nok og ikke kun med på holdet fordi hun har været i seng med chefen. Vivian vil godt bevise over for sig selv, at man sagtens kan være en god kone og mor selvom man har et krævende og gerne vil gøre karriere. Martin ønsker også at bevise han er god nok til teamet og ikke ønsker heller ikke særbehandling blot fordi hans far er chef i FBI. Der fortælles lidt om Danny men ikke så meget som senere i serien, mest markant, at da han startede i FBI ændrede sit efternavn fra Alvarez til Taylor for at starte på en frisk, men der er flere steder indikation på at hans fortid heller ikke har været uden problemer. Sæson 1 afsluttes med et meget dobbelt afsnit, hvor bl.a. Samantha bliver taget som gidsel og bliver skudt. Dette tager stærkt på hende, men også Jack, der stadig har følelser for hende.

Sæson 2 er der stadig enkeltstående sager, der skal løses, men vi kommer nu endnu mere tæt ind på forskellige agenter og deres fortid. Vi finder bl.a. ud af at Martin de meste af sin opvækst var mere sammen med sin tante og onkel end sin rigtige mor og far, der havde mere travlt med deres karriere og mindre deres børn. Martin og Vivian bliver skyld i en mands død, hvilket er ved at koste dem både karriere og job. Danny viser sig at være hittebarn og har en kriminel bror som er dømt, hvilket også kan hans job i fare. Samantha slå med traumer ovenpå at hun blev skudt. Jacks foranstående skilsmisse er meget dominerende. Men ikke nok med at han slås med sin kone om børnene og retten til at være mere sammen med dem, han slås også med store problemer med hans far (der fremragende spilles af Martin Landau), der lider af Alzheimers. På et tidspunkter virker det som om Jack og hans kone finder sammen igen, da hun fortæller hun er blevet forfremmet og de fejre det sammen. Jack beslutter derfor, at søge om blive forflyttet og det giver Vivian mulighed for endelig at blive forfremmet, da Jack udpeger hende til at overtage hans post, men også denne sæson får en overraskende afslutning.

Ny sæson – Ny begyndelse

Sæson 3 som vi tager hul på i denne boks er bestemt ikke mindre spændende. Hverken på det personlige plan eller de sager der skal opklares. Vivian mister sin forfremmelse da Jack vender tilbage til sin post, hvilket for en tid bringer uro i gruppen. Vivian har også andre problemer at slås med, nemlig et dårligt hjerte, som kræver en operation, hvis hun skal overleve, så kan hun stadig beholde sit krævende job ? Jack kæmper en barsk kamp mod sine for sine børn, som bl.a. skildres i et helt selvstændigt afsnit hvor han skal evalueres som far og hans evne til at tage sig af dem når de bor hos ham, for hans kone vil have fuld forældremyndighed og langt væk fra ham. Der er også opstået sød musik i kontoret - Martin og Samantha er begyndt kissemisse i krogene men at ses når de har forladt deres arbejde - Kan det holde ? Danny problemer har problemer med hans bror og fortid og få også et helt afsnit, hvor han er i centrum, hvor han står i et dilemma om hvor lagt kan han gå i sit job uden, at få for mange problemer og uden at svigte sit bagland ? Igen slutter sæsonen utrolig spændende med Vivian på operationsbordet - Danny og Martin fanget midt i skudlinien, hvor de bliver fanget i et baghold under transporten af en farlig fange. Hvem der dør og hvem, som overlever vil jeg ikke afsløre, det skal du selv finde ud af. Dette er en rigtig god sæson, som er svær at stoppe med at se afsnit når man først er kommet i gang. Forholdet mellem episodehistorie og sidehistorie er nu oppe på 50/50 og ikke 70/30. Dette gør at man ikke kun nøjes med et enkelt afsnit når man har smidt skiven i maskinen, man snupper nemt 2-3 afsnit i rap for de er både spændende, godt og medrivende fortalt.

Lille cast – Stort Spil

En af de helt store styrker ved serien er skuespillet. Man har valgt at bruge næste ukendte navne til seriens faste figurer, hvilket gøre dels, at man nemmere og hurtigere identificerer sig med personerne, men også ikke på forhånd har en holdning til dem.

Sjovt nok er birollerne som fx Jack far, spillet af Matin Landau, besat med større ældre navne, men også gode skuespillere fra andre serier eller gamle serier fra 80’erne. Dette giver de enkelte sager/episoder mere tyngde og løfter seriens kvalitet langt over gennemsnitte for krimiserier, der må siges længe at have været temmelig ensformige.

Sparet på effekterne

Der er mange serier som er fyldt med biljagter, heftige skuddueller og brug af avancerede speciale effekter, men det er et sted som der er sparet på til fordel for megen dialog og historien. Ikke fordi der slet ikke er skuddueller og biljagter, de er bare ikke i hvert afsnit som fx i ”Stand Off” eller ”Prison Break”. Det er imponerende, at man med så små midler formår at lave en serie som fastholder een så godt, at man ikke sætter dvd’en på pause i et afsnit, men kun mellem afsnit, hvis man fx vil sætte kaffe over.

Ekstra materiale

Her bliver man slemt til gengæld skuffet. Der er hverken kommentarspor, slettede scener eller noget som helst. Lidt baggrundsstof og andet om den ville have været med til at gøre denne boks til en Must Have, men i stedet til en man godt kan vente med til den bliver billigere.

Audio og Video

Lyden er virkelig flot og det er lidt svært at tro, der kun er tale om Dolby Digital 2.0 for lyden er både godt mixet og fyldt med detaljer og dynamik. Der er et flot forhold mellem tale, musik (utrolig velvalgte sange i visse afsnit) og øvrig lyd, men dine baghøjttalere og centerhøjttaler kommer ikke på arbejde i denne sæson.

Billedet præsenteres i Anamorphic Widescreen 1.85:1, men selvom jeg ikke har målt efter nu mere minder om 16:9 dvs. 1.78:1. Billedet står pænt og roligt og yder bestemt retfærdighed til alle de mange forskellige stemninger series figurer gennemlever, selvom billedet ikke er i decideret reference kvalitet.

Konklusion

Endnu en gang har jeg brugt et par lange aftener på at gennemse en serie, som jeg kun kan give min varmeste anbefaling, selvom jeg ville have ønsket at Warner til 3 sæson og som følge af seriens popularitet havde lavet noget godt ekstra materiale til os hungrende fans.

Har du ikke set de første 2 sæsoner, vil jeg dog anbefale, at du starter med at leje eller købe disse og lærer personerne rigtig godt at kende. Du skal derfor ikke springe på her, eller på serien der netop er begyndt igen på flere tv-kanaler bl.a. TV3 og SVT, for så går du glip af for meget og serien går bare hen og virker for indforstået og mindre spændende end den rent faktisk er.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Bros..

Titel: Without A Trace - Sæson 3
Original Titel: Without A Trace - Season 3