Wolfgang Petersen Collection (3DVD)

24. januar 2007 af David Lund

Wolfgang Petersen Collection (3DVD) billede

3 meget forskellige Wolfgang Petersen film i en noget ujævn samling.

Jeg må indrømme, at da jeg fik denne boks til anmeldelse, var det en blandet fornøjelse. Wolfgang Petersen er en instruktør jeg i sin tid sværgede, ville blive kæmpestor. Mine ord blev til lov, men desværre ikke sådan som jeg forestillede mig. Med hver film Petersen lavede, blev han større og større samtidig med, at filmene blev dårligere og dårligere. Man har meget svært ved at tro, at manden der lavede Das Boot, Den Uendelige Historie, Air Force One og Poseidon i virkeligheden er den samme. Så ja, det var med lidt blandede følelser, at jeg gik i gang med denne boks. Det første jeg lagde mærke til, var boksens utroligt grimme design; en rød baggrund med boksens 3 films plakater udgør den nok grimmeste DVD-boks jeg har set. Det næste jeg lagde mærke til, er selvfølgelig hvilke film der er på. Filmene starter lige før ”filmen” knækkede for Petersen, nemlig med den ganske udmærkede Outbreak (1995). Herefter springes et par af Petersens film over til den elendige The Perfect Storm (2000). Den sidste film i rækken er ligeså Petersens næste film herefter – nemlig den middelmådige Troja (2004). Altså 3 helt forskellige film, indholdsmæssigt såvel som kvalitetsmæssigt, under den samme instruktørs navn.

Egentlig starter boksen i kronologisk omvendt rækkefølge, men jeg startede selv i den rigtige rækkefølge, og anmelder herefter. Outbreak er historien om en virus, ikke meget ulig Ebola, der pludselig bryder ud i den amerikanske by Cedar Creek. Virussen spreder sig lynhurtigt, og Sam Daniels, en militærvirolog, gør hvad han kan for at forhindre virussens spredning. Men det er svært når hele den amerikanske regering modarbejder ham. Outbreak er en spændingsfilm der stadig den dag i dag er yderst aktuel. Den holder sit spændingsniveau ganske højt hele filmen igennem, og selvom Outbreak fra tid til anden bliver ramt af de typiske klicheer, er man tilbøjelig til at tilgive filmen, for den tager ligeså en masse uforventede drejninger. Med skuespillere som Dustin Hoffman, Morgan Freeman og Kevin Spacey kan det vist heller ikke gå helt galt. Hoffman er som altid overlegen i sit portræt af den nervøse men kompetente og standhaftige Sam Daniels. Desværre ser vi ikke så meget til Hoffman mere, men han kan dog ses i den biografaktuelle Stranger Than Fiction. Sam Daniels ekskone i filmen spilles af den undervurderede Rene Russo. Selvom det næppe er hendes bedste præstation til dato, viser hun at hun alligevel magter at ophæve en tynd rolle til noget mere. Wolfgang Petersens instruktion er nærmest pletfri. Et interessant skud igennem hospitalets airconditioning, der lander på Sam Daniels, som finder ud af, at virussen er luftbåren, viser tydeligt en eksperimenterende Petersen i topform. Hvis du endnu ikke har set Outbreak, og af en eller anden grund er vild med nogle af de andre film i denne boks, er boksen bestemt et køb værd, for Outbreak er en af de der film, man bare SKAL have set.

Den næste film er ligeså den eneste jeg ikke havde set i forvejen, og er samtidig den værste film i boksen. The Perfect Storm handler om fiskerbåden Andrea Gail, der inden sæsonen for sværdfisk er helt ovre, tager en ekstra tur ud på det åbne hav, da sæsonen har været dårlig i året 1991. Kaptajnen Billy Tyne der i nogle menneskers øjne er udvasket, leder ekspeditionen sammen med 5 besætningsmedlemmer. Tyne har erfaring med et farevand langt fra kysten, og her fanger de da ligeså sværdfisk nok til, at holde besætningen rige vinteren over. På vejen tilbage er flere storme dog ved at kollidere, hvilket skaber den perfekte storm, som Andrea Gail må igennem, hvis fangsten skal godkendes. The Perfect Storm er baseret på en sand historie, selvom stort set alle detaljer i filmen er det rene gætteværk. Filmen starter egentlig fint nok, opbygningen er ganske velfungerende og sammenholdet mellem Andrea Gails besætning understreges fint. Da Andrea Gail så endelig sætter ud, udsættes man for den ene utrolige historie efter den anden; en fiskekrog sætter sig fast i en af fiskerne, der dernæst slynges ud i vandet, herefter bliver en haj fanget og smidt op på dækket. Mange små unødvendige bihistorier skaber et utroværdigt og grinagtigt klima, så når den perfekte storm endelig sætter ind, er man egentlig ligeglad med, hvad der sker med Andrea Gail. Effekterne, som egentlig er filmens bærende element, er alt fra grimme til fantastiske, men som sagt sætter de først ind, når man egentlig ikke gider at se filmen mere. Filmen slutter ganske antiklimatisk og med en fuldstændig malplaceret sentimentalisme. Filmens to hovedroller, George Clooney og Mark Wahlberg, kører på rutinen. Det eneste man kan sætte en finger på i deres skuespil, er nemlig rutinen og manglen på indlevelse. Ikke direkte dårlige præstationer – blot kedelige. At skulle dømme Wolfgang Petersens instruktion i en film med et så afbalanceret manuskript, er svært. Dette er dog sikkert, Petersen får ikke samlet trådene, og han får ikke filmen til at virke hverken realistisk eller interessant. Man kan forestille sig, at Petersen faldt for en historie som denne, da han har en svaghed for havet og kampen med dette, da han ligeså har film som Das Boot og Poseidon på bagen. The Perfect Storm er meget tæt på kun at få en stjerne, men pga. få spændingsøjeblikke under stormen samt den velfungerende opbygning, får den lige en stjerne mere.

Den sidste film i boksen er Troja. Filmen er bygget over den græske myte om krigeren Akilleus som fortalt i mesterværket Illiaden. De to elskende Paris og Helen sætter en stor krig i gang blot pga. deres forbudte kærlighed. Prinsen Paris får Dronningen af Sparta (Helen) til at forlade sin mand, Menelaus, og de sejler til Troja sammen. Menelaus sender 50.000 græske skibe til Troja, for at gøre en ende på det trojanske rige og få sin kone tilbage. Troja er bestemt ikke en særlig vellykket genfortælling af Illiaden, de ændringer man har lavet i historien, er for at gøre filmen til en mere realistisk skildring af hændelserne. Dette fratager alt det magiske og storladne ved fortællingen, og tilbage er en typisk sværd og sandal film, som vi desværre har set alt for mange middelmådige af, siden Gladiator pustede liv i genren igen. Troja er underholdende, ingen tvivl om det, men om man vil nøjes med dette, når der er så mange andre gennemarbejdede og fantastiske film i denne genre, er fuldstændig op til en selv. Jeg vil dog klart anbefale at se filmen som en actionfilm, for den har sit snit af velfungerende actionscener, men det karakterdrama Illiaden er, bliver Troja aldrig. Med den yderst overvurderede og overbrugte Orlando Bloom som Paris, sætter Troja en lav standard for skuespillet. Bloom har endnu ikke leveret en troværdig replik i sin karriere i mine øjne, så det er rart at man sjældent ser ham på skærmen. Når man så introduceres for krigeren Akilleus, spillet af Brad Pitt, bliver filmen endelig en smule mere interessant. Godt nok har man set Pitt spille langt bedre, men hans karakter er som den typiske actionhelt - ganske overlegen i alt hvad han gør. I andre roller ses Eric Bana og Diane Kruger, som ligeså spiller så godt de nu kan, med det de nu har at arbejde med. Wolfgang Petersen drager i denne omgang inspiration fra Ridley Scott og Stanley Kubrick, det er i hvert fald på ingen måde svært, at sammenligne instruktionen i Troja med Gladiator og Spartacus. Petersen mister derfor en del af hans identitet, noget han formår at miste mere af, for hver film han laver. Synd, for Petersen havde nemlig mange genkendelige træk i Das Boot, Enemy Mine, Den Uendelige Historie og Outbreak. Troja er en film specielt designet for teenagepiger. Vi har Orlando Bloom som en romantisk Romeo, og Brad Pitt smurt ind i olie som en aggressiv kriger. For os mænd er der ikke meget andet at kigge på, end den action filmen skildrer, og det er simpelthen ikke nok i en genre som denne.

De individuelle karakterer ser således ud:

”Outbreak” – 4/6
”The Perfect Storm” – 2/6
”Troja” – 3/6

Ekstramaterialet varierer selvfølgelig fra film til film. The Perfect Storm har to kommentarspor, adskillige Making Of programmer samt de almindelige gallerier, trailere osv. Faktisk er ekstramaterialet en hel del bedre end selve filmen, og bestemt værd at kigge igennem - hvis man nu kunne lide filmen (5 stjerner ud af 6). Outbreak og Troja har intet ekstramateriale (1 stjerne ud af 6 til dem begge). Sammenlagt ender dette ved en hurtig hovedregning på ca. 2 stjerner ud af 6, synd at man ikke har gjort mere ud af Outbreak og Troja, når nu The Perfect Storm har så meget ekstramateriale at byde på.

Warner Bros..

Titel: Wolfgang Petersen Collection
Original Titel: Wolfgang Petersen Collection