Wonder

23. juni 2018 af Jesper Poulsen

Wonder billede

Hårde odds for Auggie i denne feel-good-film, som med sikker hånd undgår klichéer og kvalmende sentimentalitssødme via stålsat realfiksering.

Han er godt dækket med maske og makeup. Den unge canadiske skuespiller Jacob Tremblay (nu 11 år gammel), som stjal manges hjerter i den gribende Room, er næsten ikke til at kende. I Wonder spiller han Auggie Pullman som står foran en kæmpestor udfordring. Han skal nemlig starte i 5. klasse på en ganske almindelig skole. Han har hidtil været hjemmeskolet af sin mor Isabel (Julia Roberts – Pretty Woman), men nu mener begge forældre at det er tid til at lade Auggie blive en del af den ”virkelige verden”. Auggie er dog særligt udfordret i forhold til at skulle indgå på lige fod med sine jævnaldrende. Auggies ansigt er nemlig slet ikke som alle andres…

Adskillige deformiteter grundet end sjældent sygdom har resulteret i flere ansigtsoperationer, hvilket betyder at Auggie ikke ser ud som alle andre. Skolen er bestemt heller ikke rar, for han må stå model til drillerier fra flere kanter, men til al held får han sig også en ven ved navn Jack (Noah Jupe – Suburbicon og Susanne Biers The Night Manager). Lykken med venskabet varer dog kun kort, for der er ikke meget prestige i at kunne kalde sig ven med Auggie, og det skal komme til at tage noget tid førend at Auggie møder den totale accept.

Ud over at fortælle historien om en særlig dreng med sine udfordringer, så skildrer den på fornem vis også de dønninger det hele giver for familien. Mor Isabel og Far Nate (Owen Wilson – Nat På Museet) skal fungere som det netværk der holder Auggies humør og mod højt, og det er svært når sønnens selvtillid og selvværd skrumper. Storesøster Via (Izabela Vidovic – iZombie) er ligeledes en stor støtte for Auggie, men at fungere som rollemodel, samtidig med at man er ung og sårbar i forhold til veninder, kærlighed og status, så er hun også på overarbejde. Selvom filmen er centreret om den unikke Auggie, så er Wonders store styrke i min optik hele evnen til at vise at alle mennesker står med deres særlige problematikker, der skal bringes i balance. Wonder er et kærligt og rørende billede på familielivet og en hyldest til fællesskabets kompetencer.

Steven Chboskys Wonder blev nomineret til en Oscar i kategorien for makeup, lige som der også var nomineringer til en anden film, han havde en finger med i spillet på. Skønheden og Udyrets manuskript blev nemlig skrevet af selvsamme Chbosky. Firkløveret med Roberts, Wilson, Vidovic og Tremblay er unikt for filmen, og man glemmer flere steder undervejs at der rent faktisk er tale om en fiktiv familie. De fremstår som en sammentømret enhed, hvilket understøtter filmens budskab og tema ganske fornemt. Jeg er meget begejstret for Wonder, og kan anbefale den på det kraftigste for ung som gammel uanset køn. Den rammer over en bred kam plet, og undgår langt hen ad vejen at ende i grøften for sentimentalitet og floskeldialog. Wonder har sammenlagt gjort sig fortjent til en håndfuld stjerner, og så hold rigtig godt øje med Jacob Tremblay. Han er en upcoming skuespiller med solide skridt op ad stigen. Næste gang kan du opleve ham i en noget mere brutal sammenhæng, nemlig i The Predator, som fungerer som den 4. film i serien (hvis man sorterer Alien vs. Predator-filmene fra) om det morderiske væsen.

Titel: Wonder
Original Titel: Wonder
Premieredato: 31. maj 2018