Det tager et stykke tid for "The Workshop" når at etablere Antoine's centralitet til sin historie. Når filmen begynder, er han bare en af flere teenagere, der deltager i et sommer kreativt skriveværksted i den franske riviera havn La Ciotat.
Værkstedets genesis er aldrig forklaret, men det ser ud til at være et bymæssigt socialt program, der indeholder nogle teenagere, der som Antione er arbejdsløse.
En etableret forfatter, Olivia Dejazet (Marina Fois), er blevet indført for at lede klassen, og eleverne springer rundt privat om hendes højtidelige parisiske accent og "pretentiøse" mådekritik, der viser en typisk provinsiel backbiting.
Olivia virker oprigtig og krævende hvad angår hendes elever, en multi-culti-blanding, hvilket er meget troværdig hvad angår dette hjørne af Frankrig: der er et par arabere, en sort fyr og et par hvide, der kommer fra både arbejderklassen og mellemklasse baggrunden.
Lærerens mål er at få gruppen til at generere materialet som de skriver om til en thriller, og de første scener viser, at de forsigtigt begynder at diskutere historiens parametre.
Skal det indstilles i nutiden eller fortiden, eller måske en kombination af de to, der er forbundet med flashbacks? Skal der gøres brug af fortiden, når La Ciotat skulle være kernen omkring historien de skal skrive, og frembringe byens historie både som en succesfuld kommerciel havn, der mislykkedes og som var ramme for kommunistiske ledede arbejdsstrejker. Byen indeholder nu en pragtfuld marina indeholdende millionærer-yachter - en anden kontrast kontra fortiden med dramatisk potentiale.
Interessant nok, når klasselokalet politiske divisioner at eskalerer, her fremmer den unge Antoine ideen om en voldelig fiktiv hovedperson, der er motiveret af politiske ideer. Han siger, at han er interesseret i at der skal være en morder, der kun er motiveret af ønsket om at dræbe. Når Olivia endelig får nogle af børnene til at lægge pen til papir, læser Antoine sin historie, der fortæller historien om en sådan morder, der forløser et blodbad på et dæk på en yacht. Læreren og de andre studerende bliver fortvivlede og tilbyder kun forvirrede svar.
Forståeligt nok udvikler Olivia en særlig interesse i Antoine og begynder at tjekke ham ud på sociale medier, hvor hun finder billeder og videoer af ham i camouflage, ansigtsmaling og med pistoler sammen med sine unge venner. Men Antoine tjekker også sin lærer ud, læser hendes bog og dukker op i timen hvor han læser op fra en af hendes romaner. Han giver en afskrækkende kritik af hendes overfladiskhed og taler om litterær frihed af den voldsstørrelse, som bogen beskriver, og analysen er både pinlig og stikkende for Olivia. Hun bliver mere og mere overbevist om, at drengen ikke kun er bevidst provokerende, men også potentielt meget farlig.
Laurent Cantet er bedst kendt for "The Class" (2009), som anvendte en dokumentarisk stil og omfattende improvisationer af sit teenage cast for at spore en lærers interaktioner med sine gymnasieelever i gymnasiet i løbet af et skoleår. "Workshop" begynder selvfølgelig at se ud af lignende, men afslører snart sine forskelle.