X-Men: Apocalypse (4K UHD)

2. november 2016 af David Lund

X-Men: Apocalypse (4K UHD) billede

Desværre den værste "X-Men" film siden "X-Men 3" - tilgengæld er udgivelsen hamrende flot!

Man kan sagtens argumentere for, at Bryan Singer kickstartede nybølgen af tegneseriefilmatiseringer med den første “X-Men” tilbage i 2000. Snart fulgte “Spider-Man” trop og det hele eksploderede. I dag er en stor del af sommerens blockbusters netop tegneseriefilmatiseringer, og netop pga. filmene er det blevet in at være nørd. “X-Men” var naturligvis en kæmpe succes, så fortsættelserne fulgte i en pæn række efter, dernæst dukkede nogle spin-offs op og nu er vi så nået til tredje film i reboot-rækken, hvor vi befinder os nogle år før den første film. Faktisk har hver del indtil videre dækket et nyt årti, og med “X-Men: Apocalypse” er vi i 80’erne.

Verdens første mutant Apocalypse (Oscar Isaac) bliver vækket efter flere tusinde år. Han er udødelig og blev derfor før anset som en gud. Han splinter om at destruere verden er ikke ligefrem velanset hos X-Men, men han samler sine vante fire disciple (the four horsemen) som denne gang inkluderer Magneto (Michael Fassbender), der er mere vred på menneskeheden end nogensinde før.

Rebootet af “X-Men” startede umådeligt stærkt, da Matthew Vaugn gav os “X-Men: First Class”. Bryan Singer gav os fortsættelsen hertil med den måske bedste “X-Men” film til dato - “X-Men: Days Of Future Past”. Derfor var forventningerne måske lidt store til “X-Men: Apocalypse” da den ramte biograferne - ikke kun for mig, men også de fleste andre fans af franchisen. Skuffelsen var desværre mindst ligeså stor, for “X-Men: Apocalypse” er en stor, lang rodebutik. Man kan ikke bebrejde den for at mangle ambitioner dog, men beskrivelsen og troværdigheden bag dens talrige ideer, falder pladask til jorden. Gensynet med “X-Men: Apocalypse” understreger filmens fejl yderligere, da man var mere tilbøjelig til at se mellem fingrene med detaljerne i første omgang.

Filmen starter ellers ganske stærkt, men når Apocalypse rekruttering foregår, mangler vi simpelthen et indblik i, hvorfor de nye mutanter, bøjer sig for manden og hans filosofi. Når de enorme eksplosioner af CGI sætter i gang, ser filmen tilmed også mere kunstig ud end de tidligere. Det bliver simpelthen for meget af det gode i sidste ende, og historien bliver kvalt i action, der for øvrigt ikke er særligt interessant. Selvom kritikken af filmen er nem, er “X-Men:Apocalypse” dog ikke en decideret dårlig film. Især Magnetos historie er interessant i denne omgang, og hele mytologien bag Apocalypse (en af tegneseriernes mest berygtede skurke) er spændende. Det er dog detaljerne der ødelægger helheden i denne omgang, og filmen føles generelt afbalanceret, ufokuseret og alt for rodet. Når X-Men endelig går i kamp, mangler vi også fokus på de enkelte karakterer, der nærmest flyder sammen og mangler en egentlig hovedperson - også selvom en gammel kending går med i krig.

Endnu engang er her tale om en 4K-udgivelse, som bestemt er værd at investere i, hvis du alligevel planlægger at erhverve dig filmen. Udgivelsen indeholder både Blu-ray udgaven og 4K udgaven, og indeholder alt det ekstramateriale, som også findes på Blu-ray udgivelsen (dog intet ekstra). 4K er et format som kommer mere og mere frem, og skal nok finde ind i de fleste danske hjem over de næste par år, så hvorfor nøjes med Blu-ray udgivelser mere, når 4K-udgivelser kan fremtidssikre dig, og alligevel indeholder Blu-ray udgaverne af filmene, hvis du ikke har 4K endnu?

Billede & Lyd - 6/6

Om det er Blu-ray eller 4K udgaven, der anmeldes her, ville være ligegyldigt for karakteren - dette er en perfekt opvisning i, hvordan er udgivelse skal se ud og lyde. Jeg vil dog fokusere på 4K-udgaven da den, naturligvis, har det flotteste billede og den bedste lyd. Netop pga. 4K ser effekterne, som før nævnt, en smule kunstige ud. Billedkvaliteten bliver så skarp, at enhver detalje popper op, og skønhedsfejl bliver langt mere markante. Dog kan man ikke bebrejde den fantastiske kvalitet for at fremhæve dette, for pludselig dukker en masse detaljer op, som førhen ikke var synlige. Alt fra små sprækker i mure og hud til bittesmå enkelte pixels i CGI’en. Samtidig er filmen enormt farverig, som virkelig kommer til udtryk med udgaven her. Det er ganske enkelt en imponerende oplevelse! Lyden er ligeså helt i top med en perfekt balance mellem dialog, effekter og musik, som alle tre går op i en højere enhed med denne udgivelse. Eksplosionerne runger med en enorm mængde bas, der kan mærkes så dybt, at man får gåsehud. Filmen er måske langtfra den bedste “X-Men” film, men jeg vil vove påstå, at ingen “X-Men” film har været så flot eller haft så god lyd, som denne udgivelse tilbyder.

Ekstramateriale - 5/6

De slettede scener tilføjer en halv times ekstra til filmen. Selvom flere af scenerne måske er fjernet med god grund, kunne jeg godt tænke mig at se dem i forbindelse med filmen for, at se om de kunne skabe en større sammenhæng ligesom tilfældet er med “Batman V Superman: Dawn Of Justice”. Kommentarsporet med Bryan Singer er måske en anelse tørt men alligevel ganske informativt. Derudover er der en hel times featuretter, der i den grad kommer bag om filmens karakterer og plot. Faktisk tilføjer disse programmer mere indhold og forståelse for filmen, hvilket på sin vis gør oplevelsen bedre, så de anbefales på det kraftigste. Til sidst er der et mildt underholdende gag reel og et galleri.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: X-Men: Apocalypse
Original Titel: X-Men: Apocalypse
Premieredato: 20. oktober 2016
Instruktør: Bryan Singer
Skuespillere: Oscar Isaac, Michael Fassbender, James MacAvoy, Jennifer Lawrence
Spilletid: 144 min.
Selskab: Twentieth Century Fox Film Corporation (presents) Marvel Entertainment (in association with) TSG Entertainment (in association with) Bad Hat Harry Productions (as Bad Hat Harry) Donners' Company Kinberg Genre, 2016
Genre: Action , Sci-Fi