You kill me

8. september 2008 af Ole Jessen Hansen

You kill me  billede

Hitman med alkoholproblemer bliver sendt i terapi, så han igen kan udføre drab for familien.

Frank Falenczyk (Ben Kingsley) er en lejemorder i Buffalo N.Y. Han udfører lejemord for familien, og her er der virkelig tale om familie, da hans onkel er chef for den lokale polske mafia. En familie der har store problemer, da andre familier i området er begyndt at rykke ind på familiens enemærker, som er snerydning. Den konkurrerende irske familie er ved at lave aftaler med med den dominerede kinesiske familie, og det betyder at den polske familie vil være trængt. For at undgå dette bliver Frank sat til at myrde chefen for den irske mafia, inden han skal til møde med den kinesiske mafia. Men Frank har lige et problem, han er alkoholiker med stort A, og han falder i søvn i bilen, inden han skal udføre lejemordet. Det er dråben der får chefen for den polske familie Roman (Philip Baker Hall) til at sende Frank på afvænning i San Francisco. Ordren lyder: bliv ædru, eller du kommer ikke til at arbejde mere.
Frank tager modvilligt til San Fransisco, hvor han bliver overvåget / hjulpet af en lokal ejendomsmægler Dave (Bill Pullmann), der har kontakter til den polske mafia i Buffalo. Dave skal sørge for at Frank tager til AA møder for at blive ædru. Dave sørger desuden for at Frank får et job som medhjælper hos et lokalt bedemandsfirma, hvor han skal hjælpe med at gøre døde mennesker i stand til deres begravelse. Her møder han Laurel (Tea Leoni) der får sin far begravet. Der opstår følelser imellem de to, og de begynder at mødes, og sød musik opstår.

“You Kill Me” er en sjælden blanding af drama, komedie og romance. Filmen forsøger med sin blanding af genrer at benytte sort humor som drivmiddel, i en historie der lidt minder om Fargo. Filmen foregår i samme miljø, og selv årstiden er den samme. De to film kan dog ikke sammenlignes rent kvalitetsmæssigt. Der er mange sjove scener i filmen blandt andet de scener der foregår til AA møderne kan varmt anbefales.Filmen tilhører helt og holdent Ben Kingsley i hans portræt af Frank. Ben Kingsley er en fantastisk skuespiller, der formår, i selv små film som denne, at spille karakteren 100%. Han spiller rollen med stor indlevelse og humor.

Jeg syntes desværre ikke at filmen formår at fange mig. Det skyldes at manuskriptet ikke helt fænger, og jeg ikke kan finde ud af hvad filmens budskab er. Måske fordi den spænder og for mange genrer. Enkelte scener er direkte pinlige, og jeg havde svært ved at finde ud af, hvorfor de skulle med. Der er blandt andet et scene hvor det forelskede par, øver sig i lejemord på vandmeloner….

Ekstra materiale:

Theatrical Trailer
Sneak preview