10 Cloverfield Lane

15. august 2016 af Nikolaj Sonqvist

10 Cloverfield Lane billede

Monsterfilms-efterfølger er blevet til minimalistisk kammerspil.

I ly fra rumvæsener?
Den unge pige Michelle (Mary Elizabeth Winstead) kører galt i sin bil og vågner op i en bunker under jorden. En anden mand Emmett (John Gallagher, Jr.) bliver også holdt til fange dernede af den psykisk ustabile mand Howard (John Goodman). Howard insisterer på at der er kommet fjendtlige eksistenser, som har efterladt jordens overflade ubeboelig. Emmett fortæller også Michelle, at han har vidnet de ødelæggende omstændigheder over jorden.
Michelle er dog ikke overbevist om det hele og pludselig finder hun også huller i Howards historier. Er Michelle fanget af en psykopatisk morder eller er jorden i virkeligheden blevet besat af rumvæsener?

Ikke større, men måske bedre
Cloverfield (2008) var en amerikansk found-footage monster- og gyserfilm instrueret af Matt Reeves. Filmen blev et kulturelt fænomen som blandede det realistiske og voyeuristiske med overnaturlige omstændigheder og filmen blev generelt godt modtaget blandt både kritikere og publikum. Filmen landede et sted i mellem monsterfilm, katastrofefilm og nutidens terrorfrygt, og selvom den handlede om et altødelæggende kæmpe monster, formåede filmen at bibeholde en form sand form for realisme.

Nu kommer den længe ventede efterfølger 10 Cloverfield Lane, som tager en kærkommen anderledes tilgang til historien i stedet for at falde i den typiske filmefterfølgers faldgruppe med at kopiere første film i et større omfang. Tværtimod er 10 Cloverfield Lane en langt mindre larmende, hektisk og ambitiøs film, og langt mere minimalistisk, klaustrofobisk og kammerspilsagtigt end sin forgænger.
I det hele taget har 10 Cloverfield Lane ikke meget med den oprindelige film at gøre, hvilket selvfølgelig stiller spørgsmålstegn ved, om filmen kun har fået titlen af markedsføringsårsager til at videresælge brandet ”Cloverfield”. I modsætning til Cloverfield, som blev fortalt som found-footage-film, bliver 10 Cloverfield Lane fortalt efter en langt mere konventionel tredje-person fortælling.

Filmen blev da også udviklet som manuskriptet ”The Cellar” (’Kælderen’) før produktionsselskabet Bad Robot under produktionen af filmen, forvandlede den til en efterfølger af 2008-succes-filmen. Det var i virkeligheden en ret effektiv og genial idéudvikling og markedsføringsstrategi til videreudvikle konceptet bestandigt. På den måde har man fået en efterfølger, som i den grad er helt sin egen, men som stadig virker indenfor franchisen. En markedsføringsstrategi som i den grad fungerer.

Suspensefuld efterfølger
10 Cloverfield Lane har en intensiv og suspensfuld atmosfære, som trækker paralleller til dette års oscarnomineret Room (2015), Saw (2004) og Bad Boy Bubby (1993). Den formår at holde spændingen og suspensen oppe ved hele tiden at tvivle på henholdsvis Michelle, Howard og Emmetts udsagn, erindringer og psykiske tilstand.

Det er en film, som tager den grandiose katastrofefilm ned til et lille klaustrofobisk kammerspil-historie, og lader alle de store speciel-effects monstre, smadrede bygninger og ildkugler være usete over jorden og i stedet prioriterer at fortælle en historie, hvad isolation kan gøre ved mennesker. Og det gør den ganske vellykket.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: 10 Cloverfield Lane
Original Titel: 10 Cloverfield Lane