2001 Maniacs

8. august 2006 af Michael Panduro

2001 Maniacs billede

En rigtig splatterfilm for første gang i lang tid, men bestemt ikke lige så god som originalen

Man kan kalde den en genindspilning eller en fortsættelse af Herschell Gordon Lewis’ originale, tidlige splatterfest, ”2000 Maniacs”, men Tim Sullivans spritnye ”2001 Maniacs” er først og fremmest en film bygget over samme ide, eller samme koncept. For selvom der da har foreligget et manuskript både da Lewis lavede sin film i 1964 og også her i Sullivans tilfælde, så er der ikke meget historie, narrativ eller synderlig sammenhæng i filmen. Næ, for her er tale om splatterfilm på den gode gamle måde hvor et udgangspunkt for løjerne er vigtigere end en historie.

Udgangspunktet er igen Georgia-byen Pleasant Valley. En lille sydstatsby i hjertet af det amerikanske bibelbælte. Her dominerer den enøjede borgmester, spillet af Robert ”Freddy” Englund, og den hyggelige granny Boone (Lin Shaye). Vor film tager fart da en gruppe unge nordstatsamerikanere på vej til Florida ved en fejl drejer ind i den gamle by. For det er tid til den årlige byfest, en fest hvor indbyggerne i Pleasant Valley mindes borgerkrigen og storhedstiden FØR. ”Historien”, hvis man vover sig til at kalde den det, er således den samme som i Lewis’ voldsomme komedie, men måderne hvorpå de unge ”northenfolk” bliver dræbt og/eller spist er nye og flere gange vældig fantasifulde.

Jeg havde glædet mig meget til ”2001 Maniacs”, dels på grund af flere af de involverede – ikke mindst ”Cabin Fever” og ”Hostel”-instruktør, Eli Roth, der har siddet i producerstolen – men også fordi originalen er så hysterisk morsom og så oplagt at genindspille. For selvom Lewis’ film vakte ramaskrig og årtiers bandlysning, så er splatterfilmen nået langt siden. Ideen med indavlede sydstatsfolk der taler sjovt er siden blevet en vanlig ingrediens i horrorfilm, fra den originale ”Hills Have Eyes” til sidste års genindspilning, men aldrig brugt på samme måde som i ”2000 Maniacs”. Min høje forventning blev desværre til en lidt flad fornemmelse efterhånden som ”2001 Maniacs” trillede over skærmen og en af grundene er desværre det værste der kunne ske: Filmen er simpelthen ikke blodig nok. Bevares, det ER en SPLATTERFILM og folks lemmer ryger da til højre og venstre, mens de indfødte slår paraplyer op som blodparasoller, men jeg havde ærlig talt håbet på mere. De fedeste scener - der inkluderer en herre der tvinges til at drikke syre og en ung kvinde der bliver revet fra hinanden ved hest – er superunderholdende og sjovt fundet på, men de er hurtigt overstået og afburdt af alt for lange scener med ”dialog” eller ”handling”...fjollet!

Det sagt, så vil jeg helt bestemt anbefale ”2001 Maniacs” til splatterfolket. Alt er sådan set som det skal være. Hovederne ruller, stort set samtlige kvinder i filmen smider tøjet og der er en stribe ganske fantasifulde mord og lemlæstelser. Problemet ligger mest af alt i mine høje forventninger, for filmen er ikke blevet den lille perle jeg havde håbet på. Den mangler tempo i visse scener og den mangler lidt flere sjove og opfindsomme mord (for eksempel kunne en genopfindelse af tønderullet fra originalen have været yderst interessant).

Der er intet bonusmateriale udover et par trailers, men som en bonus kan den opmærksomme seer more sig med at opdage cameo-optrædender (fra bland andet Peter Stormare, Kane Hodder og en rigtig sjov Eli Roth, der gentager sin rolle fra ”Cabin Fever”) og referencer til både originalen og masser af andre nye og gamle klassikere indenfor genren.

”2001 Maniacs” er en splatterfilm lavet ti fans af genren og til tider er den både opfindsom og rigtig rigtig sjov. Desværre falder den til andre tider igennem og lægger lidt for meget vægt på det dårlige skuespil og den fjollede slutning. Alt i alt vil jeg bestemt kalde den anbefalelsesværdig, men med håbet om at den kommende fortsættelse bliver bedre.

Titel: 2001 Maniacs
Original Titel: 2001 Maniacs
Premieredato: 8. august 2006