2019 - After The Fall Of New York.

27. april 2011 af Henrik Andersen

2019 - After The Fall Of New York. billede

Postapokalyptisk action, komplet med armbryst-geværer, cyborgs, gejlede biler, ringbrynjer og mutanter. 2019 har det hele og lidt til.

Det er 15 år efter den sidste atom bombe er faldet, og menneskeheden er sat i stå. Der er ikke blevet født børn de sidste 15 år, og verden er fuldstændig ude af balance. Parsifal er en hård lejesvend, der rejser rundt på de øde landeveje og udkæmper drabelige kampe i specielt udstyrede bilder, for at tjene til dagen og vejen. Efter endnu en overstået bil-duel tror Parsifal, at han skal hygge sig lidt med hans gevinst, hermafroditten Flower, men før han kan nå at sige atomaffald bliver han kidnappet og ført til en hemmelig militærbase i Alaska.
Parsifal bliver mere eller mindre tvunget ud på en top hemmelig mission. Han skal tage til det barske New York, og finde den sidste frugtbare kvinde der findes på jorden. Med sig på missionen får han Bronx, hvis hjerne er som et kort over New York. Med kommer også den benhårde Ratchet (komplet med Snake P. klap for øjet)
Efter en hård kamp bliver de alle fanget af en af de lokale bander, hvor pigen Giaiada også er. Giaiada er muligvis den frugtbare kvinde Parsifal leder efter. Snart bliver banden splittet af de onde Eurakere anført af den grumme leder Fayard og hans højre hånd, den smukke Alia. Heldigvis bliver de reddet af dværgen Shorty, der også ved hvor den ægte frugtbare kvinde befinder sig. Den lille hårdkogte men efterhånden hårdtprøvede gruppe slår sig sammen med mutant lederen Big Ape, og snart står de overfor den kvinde, de har søgt så længe efter. Nu er spørgsmålet så bare hvordan de får hende ud fra New York i et stykke, og om den dyriske Big Ape kan styre sine muterede forplantnings-drifter.

2019 - After the Fall of New York er en af de bedste i rækken af Italienske Postapokalyptiske Sci-Fi/Action flicks fra de tidlige 80'ere. Inspirationen og grund ideerne kommer blandt andet fra Mad Max, The Road Warrior og John Carpenters Escape from New York. Men 2019 - After the Fall of New York, har bestemt også sine egne ideer. Se blandt andet hvordan eventyret om Tornrose bliver viklet ind i historien. Instruktøren Sergio Martino styre det hele med sikker hånd, og blander stilsikkert forskellige genre til en cocktail sprængfarlig underholdning, der holder den dag i dag.

Instruktøren bag 2019 - After the Fall of New York, Sergio Martino har flere fantastiske produktioner på samvittigheden. Han er mesteren bag den nervepirrende Giallo film Torso fra 1973, og kannibalfilmen Mountain of the Cannibal God fra 1978, den hårdkogte spagetthi-western Mannajs fra 1977, og sidst med ikke mindst skal også nævnes hans fantastiske Hands Of Steel fra 1986. Alle titler der er udkommet, eller kommer fra Another World Entertainment. Sergio Martino er en sand mester i at få mindre budgetter til at blomstre på lærredet. Hans energi er mesterlig, og hans sans for action og timing gør, at alle hans film er et kig værd. Dette skinner også tydeligt igennem i 2019 - After the Fall of New York, hvor der næsten ikke er tid til at trække vejret, når man som publikum trækkes igennem New Yorks gader sammen med Parsifal og Big Ape. Der er blæs på drengen og krudt i de fine armbryst-geværer, som enhver film i denne genre naturligvis har med på rekvisit listen.

Filmen igennem bliver man overvældet af den opfindsomme brug af locations, der tilsammen gør, at man som publikum køber ideen om, at historien foregår efter en kæmpe atomkrig. Eksempelvis er kampen imellem de mange gamle busser suverænt udtænkt, og et godt eksempel på kreativ brug af en location. Der er selvfølgelig også bygget en del kulisser og mini-modeller for at illusionen bliver komplet. Alene starten af filmen hvor man ser det hærgede og sønderbombede New York, komplet med Frihedsgudinde, er et pragteksempel på hvad man kan med miniature modeller.

Kostumerne er designet af Adriana Spadana, og hendes kostumer er præcis som man forventer af en postapokalyptisk actionfilm fra 80'erne. Her er alt fra ringbrynjer til flower power tøj. Herligt og kun lige så kitschet, at det stadigvæk er super fedt.

De mange splattede effekter står special effekt manden Paolo Ricci bag, og han levere til fulde varen. Specielt ulækker er scenen hvor Bronx stikker øjnene ud på Fayard, som sidenhen så bare får sat nogle nye i.

Skuespillet er generelt udmærket, men specielt må fremhæves skuespilleren George Eastman. George Eastmans altid overbevisende præstationer, har gjort ham til lidt af en kultfigur. Han har medvirket i produktioner som Koma, The New Barbarians, Blastfighter, Hands of Steel og den berygtede Antropophagus fra 1980. Hans ofte maniske præstationer sætter ham højt på listen som en yderst seværdig skuespiller, der altid levere varen, uanset hvilke genre han befinder sig i, og i rollen som Big Ape levere han endnu en mindeværdig præstation under den tunge mutantmakeup.

2019 - After the Fall of New York kan på alle måder anbefales hvis man elsker genren, og bare vil underholdes. For er det noget den her film kan, så er det at underholde. Glem alt om moderne Postapokalyptiske Hollywood film som Book of Eli og The Road. Sergio Martinos B-films klassiker er den ægte vare, der vil fortsætte med at underholde selv efter en evt. 3. verdenskrig.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne udgivelse består af Trailers til andre film i samme genre, et slideshow med billeder fra filmen, og et interview med instruktøren Sergio Martino.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.