25 andre gode bud anno 2008

30. december 2007 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

25 andre gode bud anno 2008 billede

25 alternative bud på film du bør overveje i året der kommer - samt 10 du bør undgå!!!

Følgende 25 film er måske også værd at holde øje med.
Fans af Dan Browns berømte bøger, venter naturligvis på at se Tom Hanks med damehår i rollen som Robert Langdon i Engle og Dæmoner. Efter den blandede succes med Da Vinci Mysteriet er der plads til forbedringer. Må regnes blandt en af årets storproduktioner, lige som det er tilfældet med et nyt forsøg på at på, sådan for alvor, at puste liv i The Incredible Hulk efter Ang Lees fiasko for nogle år tilbage. Eric Bana bliver byttet ud med Edward Norton, og med sig har han blandt andet William Hurt, Tim Roth og Liv Tyler. Også en anden tegneseriehelt dukker op, når Robert Downey Junior skal i metaldragt. Iron Man er endnu en Stan Lee-opfindelse, og Jon Favreau har bedt Terrence Howard, Gwyneth Paltrow, Jeff Bridges, Samuel L. Jackson og Hilary Swank om at deltage.

Gys er der også på vej. Bl.a. den australske The Ruins, den irske Shrooms og en remake af Hong Kong-gyseren The Eye, denne gang med Jessica Alba i hovedrollen som kvinden der får indsigt i en overnaturlig verden efter en øjentransplantation. Alexandre Aja står bag Mirrors med Kiefer Sutherland, og som titlen angiver så findes der spejle som du ikke ønsker at spejle dig i.

Stærke film med punch finder du i There Will Be Blood, hvor olie og magtsyge viser sig at være en farlig cocktail. Daniel Day-Lewis er grundpillen i dette drama. I Reservation Road spiller Joaquin Phoenix en flugtbillist, der dræber Mark Ruffalos søn. Vantage Point handler om et attentatforsøg på den amerikanske præsident, spillet af William Hurt. Filmoptagelser indfanget af en turist sammenholdt med optagelser fra en producent og en reporter, skal bruges af præsidentens bodyguards for at stykke puslespillet sammen. Med Dennis Quaid, Forest Whitaker og Sigourney Weaver. I Stop Loss vender Ryan Phillipe hjem fra tjeneste i Irak-krigen, men tvinges tilbage af den amerikanske hær. Drama af Kimberly Peirce. Se Ulrich Thomsen i The International af Tom Tykwer (manden bag Parfumen). Thomsen spiller over for Clive Owen og Naomi Watts, i en film om opklaringen af hvordan et højagtet finansbureau er engageret i international våbenhandel.

Michael Bay er også på banen i det nye år med filmatiseringen af computerspillet Prince Of Persia: Sands Of Time. Steven Soderbergh har altid gang i et projekt eller to, og 2008 byder bl.a. på Leatherheads med Geroge Clooney som fodboldspiller som vil gøre alt for at vinde. Med på “holdet” er også Jonathan Pryce og Renée Zellweger. Der er chance for at få smilet frem når Noah Baumbach (manden bag The Squid And The Whale) fortæller historien om hvordan man lærer at holde sig selv og sin familie ud - samtidig... Nicole Kidman, Jack Black, John Turturro og Jennifer Jason Leigh er aktørerne i Margot At The Wedding. Westernstil er der i Appaloosa, hvor Ed Harris instruerer og selv spiller med. Handlingen udspiller sig omkring to mænd der hyres som ordensmagt i en lille by. Viggo Mortensen og Diane Lane medvirker desuden. Sidney Lumet er klar med thrilleren Before The Devil Knows You're Dead, hvor rollelisten består af Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney og Marisa Tomei. I 1951 kom The Day The Earth Stood Still, nu kommer den igen – denne gang med Keanu Reeves i hovedrollen. Remake af den hedengangne klassiker. Shoot 'Em Up byder på skydegale Clive Owen, Paul Giamatti og Monica Bellucci.

Der er også danske film i farvandet. Jacob Thuesen (aktuel nu med De Unge År) står bag filmen Blekingegade om Danmarkshistoriens mest gennemførte røverbande ‘Blekingegadegruppen‘. Se om Mick Øgendahl kan sit kram som forfatter. I 2008 er han klar med manuskriptet til filmen Blå Mænd, hvor sjove folk som Rasmus Bjerg og Søren Malling er på rollelisten sammen med Thure Lindhardt, Dick Kaysø, Mia Lyhne, Troels Lyby, Sidse Babett Knudsen og mange andre fra den danske scene. Ingen 2008 uden en film med Mads Mikkelsen. Han og Thure Lindhardt spiller Flammen og Citronen, navnene på modstandsfolk i 1944s besatte København, i en film af Ole Christian Madsen. Og er du til disco-toner a la YMCA, I Will Survive, Blame It On The Boogie og Stayin' Alive, så se den animerede danske film Disco Ormene, hvor ormen Bjarne danner verdens største disco band: Solskins Bjarne og Hans Disco Orme. For som Bjarne siger: ”Det kan godt være orme ikke kan boogie - men vi gør det sgu’ alligevel. Sidst er der også dansk islæt, i hvert fald bag kameraet, i Things We Lost In The Fire, hvor Susanne Bier instruerer Benicio Del Toro, David Duchovny, Alison Lohman og Halle Berry.

Så mangler vi kun en film, og det er Harry Potter Og Halvblodsprinsen. En film som man ikke kommer uden om, når tælleapparaterne skal gøres op. Sjette år på Hogwarts skal nok få sin publicity, på godt og ondt.

10 film som du bør undgå

Starship Dave - jeg troede at Eddie Murphy have lært lektien med Pluto Nash...
Aliens vs. Predator 2 - filmen som aldrig skulle have været lavet, får nu en 2'er...