28 Weeks Later

15. februar 2008 af Gert Sørensen

28 Weeks Later billede

Zombierne vender tilbage.....

28 uger efter det oprindelige udbrud af den vanvidsvirus, der udslettede størstedelen af befolkningen på de engelske øer, udtaler Den amerikanske Hær, at krigen mod infektionen er blevet vundet, og at den længe ventede genopbygning af det hærgede land kan begynde. Efter at den første bølge af hjemvendte flygtninge genforenes med resten af deres familier, spirer der stadig et spinkelt håb, men én af de hjemvendte bærer på en frygtelig hemmelighed. Virussen er på ingen måde død, men har blot ventet på de ideelle forhold til at spredes igen. Og denne gang er den mere farlig end nogensinde…

Filmen fortsætter hvor 28 dage senere sluttede og det fungere fantastisk godt. I en tid hvor danske biografer vælger at vise Resident Evil 3 i stedet for denne perle siger noget om de folk der sidder på distributions rettighederne herhjemme ikke ser på om en film er god eller ej, men om den kan sælge biletter. 28 uger senere er klasser bedre end den middelmådige Resident Evil serie.

Juan Carlos Fresnadillo instruerede denne film, men har ellers intet kendt på programmet. Men som sin første amerikanske film er det en stor præsentation. Med 28 dage senere gik Danny Boyle i flæsket på Zombie filmene og enhændigt skabte en ny type zombie der ikke blot var en omvandrende langsom klump, men en hurtig dræber. Film som Dawn of the Dead, I am Legend og mange andre så kun dagens lys grundet denne film og selv om 28 uger senere ikke er lige så revolutionerende er den ikke mindre fængende.

I modsætning til vinterens store succes I Am Legend er der ikke brugt samme mængder CGI til at lave monstre med, Her er det mennesker i make up og det virker meget bedre. Det er langt mere skræmmende at se en mand i en maske end en computeranimeret karakter for det ser bare for falsk ud. 28 Uger senere er bedre lavet, bedre fortalt og langt mere skræmmende en både I am Legend og Resident Evil. Der er dog sener der får dig op af stolen, der kan bla. Nævnes en lille episode med en helikopter, det er virkelig fantastisk og værd at se hele filmen for.

Ekstra materialet er godt og dækkende. Der er slettede scener som ikke nåede ind i filmen. Der er også 4 Making of features. 3 er i bund og grund den samme dokumentar i forskellige klip. Det er skuespillere, instruktør, fotograf og producenter der taler om tilblivelsen af filmen, hvor meget de nød at lave filmen og så vidre. Ikke det storer nye i information i disse features. Dog er indslaget om zombierne ganske interessant. Her viser de lidt omkring de øvelser og prøver som de personer der spiller Zombiere skulle igennem før filmen blev lavet. Men alt i alt ikke noget fantastisk, dog et kik værd.

SF/Fox.

• Spilletid: 1 time og 36 minutter
• Sprog: Engelsk