3 Kvinder

31. oktober 2019 af Sofie Svane

3 Kvinder billede

Velfortjent vinder af prisen for Bedste Manuskript ved Cannes Film Festival

Skuespillerinden Behnaz Jafari er en af Irans mest populære skuespillere. En dag modtager hun en foruroligende besked på sin mobil. Det er en optagelse med en pige, der fortæller at hendes familie ikke tillader at hun forfølger sin drøm om at blive skuespiller. Optagelsen slutter brat, og det ser ud til at pigen tager sit eget liv. Behnaz Jafari aner ikke sine levende råd og kontakter sin ven (og instruktør) Jafar Panahi for at finde ud af om optagelsen er ægte eller et kunstnerisk indslag. Sammen drager de afsted for at løse mysteriet, og begiver sig mod en lille landsby op til den tyrkiske grænse, som bliver nævnt i videoen. Herfra udvikler handlingen sig, og vi følger de to på en rejse fuld af overraskelser, hvor intet er som det tilsyneladende ser ud.

Det er den iranske mesterinstruktør Jafar Panahi, der står bag filmen som både manuskriptforfatter, instruktør og producer. Han er siden 2010 pålagt både husarrest og arbejdsforbud, men er ikke til at stoppe og har alligevel formået at lave film som den intelligente metadokumentar This Is Not a Film (2011), der blev smuglet til Cannes i en kage, Guldpalmevinderen Taxi Teheran (2015), og nu endnu en film 3 Kvinder optaget i allerstørste hemmelighed. Alle filmene hudfletter på hver deres måde subtilt det politiske klima, der forsøger at dæmpe hans kunstneriske stemme. Og som man aner, leger Panahi sindrigt og raffineret med virkelighed og fiktion i 3 Kvinder der velfortjent blev belønnet med prisen for Bedste Manuskript på Cannes Film Festival sidste år.

Instruktøren spiller som altid sig selv, og også Behnaz Jafari spiller sig selv. Filmen er skildret i
mockumentary-stil og klipning og filmvinkler er interessante. Vi ser en stor del af handlingen fra selve bilen, hvilket giver en stærk følelse af at være fluen på væggen i en virkelig fortælling. Detaljer og anekdoter er talrige, og vi lærer en masse om skikke i omegnen gennem fortællinger fra forbipasserende som de stopper og taler med fra bilen. Man længes efter selv at gå ud af bilen i ren nysgerrighed og selv se efter, da handlingen indirekte forgår lige udenfor, som f.eks. da Jafari stiger ud af bilen for at besøge en gammel skuespiller og vi som tilskuer må blive i bilen med Panahi som venter. Det er facinerende valg og skaber en trang efter at se hvad der sker der gør at man meget hurtigt bliver fanget af filmen.

Filmen 3 Kvinder handler om tre kvinder fra tre meget forskellige generationer, hvis historie flettes sammen, da de alle på forskellig vis mødes i den lille landsby. Det er en fascinerende fortælling om den håbefulde, unge kvinde, der må kæmpe mod sin families modstand, over den etablerede film- og tv-stjerne Behnaz Jafari, der spiller sig selv, til den mystiske Shahrzad, der var en stor stjerne før revolutionen, men nu lever i ensomhed. Det umage møde mellem de tre kvinder, bliver hos Panahi en udfordrende filmfortælling om solidaritet, undertrykkelse og traditionernes tyngende åg.

Trailer:

Titel: 3 Kvinder
Original Titel: Se rokh