8mm2

19. marts 2006 af Toke Nielsen

8mm2 billede

En overraskende veldrejet erotisk thriller med både sex og spænding i rigelige mængder.

Ambassadørens rige datter Trish og hendes forlovede, den fremadstræbende diplomat David Huxley, bliver under deres ophold i Budapest forført af den gådefulde kvinde Risa. Nogle dage senere modtager David en kuvert med billeder af deres hede trekantsex, samt krav om en større sum penge for at disse ikke skal ende i offentlighedens hænder. Udvekslingen af penge og billeder ender med mord men afpresningen stopper ikke. David og Trish starter nu en farefuld færd gennem Budapests underverden af sex, pornografi og vold i et desperat forsøg på at opspore Risa og redde Davids karriere fra skandalens ødelæggende kraft.

8mm var oprindeligt Joel Schumachers middelmådige thriller fra 1999 hvor Nicolas Cage stifter bekendtskab med en yderst ubehagelig verden bestående af voldsporno og afsporede sexforbrydere og bortset fra en verden fyldt med pornografi af mere eller mindre ubehagelig karakter, er der ikke nogle sammenhæng imellem 8mm og 8mm2. Arbejdstitlen var da også en anden, men hvorfor man valgte at ændre den til en fortsættelse af en for længst glemt film er mig stadig en gåde. Og med det i mente er 8mm2 en af den slags film der gav mig en øjeblikkelig og yderst forudfattet ide om, at den kun kunne være een lang elendighed. Men jeg blev positivt overrasket.

Nok kommer 8mm2 aldrig til at kræve en plads i filmhistorien, men den kan kræve at blive hevet ud af den endeløse række af elendige og såkaldte erotiske thrillere hvor mere eller mindre umotiverede sex og almene nøgenscener kun tjener som dække over indholdsløse kedsommeligheder.

Vel er der sex og mængder af nøgne kvinder i filmen, men det fungerer fint som en velintegreret del i filmens fortælling. For som den kvindelige hovedrolleindehaver Lori Heuring siger i ekstramaterialet; kan man heller ikke lave en krigsfilm uden krig. Derudover byder filmen på jævn spænding, gennemgående god underholdning og en slutning der twister den samlede vurdering et godt hak op på skalaen. Samtidig er det en film der viser hvordan den såkaldte republikanske dydige moral bygger på en bund af korruption og almen fordærv og man sender venlige tanker til både Clinton affæren og dobbeltmoralens land USA som helhed. Men nu forgår historien i Ungarn, hvilket er ganske velgennemtænkt da især byen Budapest netop kan fremvise kontrasten mellem imponerende katedraler og en pornoscene der for længst har slået USA på markedsandelen.

De forholdsvis under/ukendte skuespillere overrasker lige så positivt som selve filmen, men især Lori Heuring (Perfect Romance m.fl.) skal fremhæves for sit ganske særlige glimt i øjet. Instruktøren J.S. Cardone er kun kendt for en stribe elendige b-fim jeg ikke engang gider nævne, men har med 8mm2 bevist at han formår at dreje en spændende og vovet thriller, der lægger sig lunt opad film som 9½ uge, Sliver og Basic Instinct. Tre fine stjerner herfra.

Ekstramaterialet er underligt nok delt op i en Part 1 og 2 men består sammenhængende af 47 minutter hvori J.S. Cardone og de to hovedrolleindehavere Lori Heuring og Jonathon Schaech fortæller om filmen. Først og fremmest er det naturligvis i rosende toner men salgstalen virker og påpeger detaljer i filmen man måske umiddelbart havde overset. Og da det samtidigt også er ganske informativt må ekstramaterialet dele de tre stjerner med sit forelæg.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.

Titel: 8mm2