A History Of Violence

11. november 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

A History Of Violence billede

Den idyliserede amerikanske familie, lever lidt tilbagetrukket og lykkeligt, indtil de hvirvles ind i en voldsspiral, hvor faderen bliver forvekslet med en anden, må familien selv bruge vold!

Tom Stall (Viggo Mortensen), ejer en restaurent, og lever det lykkelige liv sammen med sin kone Edie, juristen (Maria Bello), og sine to halvvoksne børn.
Samtidig følger man to lettere depraverede herrer, som med femten tusind tilbagelagte kilometer, synes at have et destinationssted på deres rejse. Hvor de skifter bil, jævnligt, og efterlader sig et blodigt spor af ligegyldige mord bag sig!
En dag møder de op i Tom Stall´s restaurent, lige før lukketid, selvom ham afviser dem, er de insisterende på den meget ubehagelige måde. Den ene Tager fat i en servitrice, og vil slå hende ihjel. Tom opfatter alvoren og den uhyggelige stemning der breder sig. På nærmest mirakuløsvis, lykkedes det med det gevær der lå under disken, at dræbe begge indtrængende roadies! Efter denne chokerende episode, udråbes Tom til helt, og folk stormløber hans etablisement! Der er en stolthed i hændelsen, han gjorde sin pligt, retten til amerikansk selvtægt er ukrænkelig!
Et par dage efter, kommer der igen tre skumle personager ind i hans dinner, med samme attityde, dog mere kontrolleret, styrmanden i gruppen Carl Fogarty, gangstermellemmand, påstår at Tom hedder Joey, medens Tom er aldeles uforstående. De må forlade stedet, men de lover at vende tilbage. Byens sherif følger dem til bygrænsen. Men Carl og hans slæng er insisterende, og det hele trækker op til et voldeligt intermezzo, i det tåbelige vanvid at Tom forveksles med Joey, der bland andet skulle have stukket Carl´s ene øje ud!

Denne voldelige fortælling har det typiske Cronenberg islæt, manden der også stod bag film som Videodrome, Crash, Naked Lunch og ikke mindst Spider, har her med stor snilde overført Vince Lockes roman til det store lærred. Det fængslende ved filmen, er den almindelig og virkelighed der på det mest intense, bliver forvandlet til et mareridt, den langsom det hele er skruet sammen på, og de forgreninger i historien, de oplagte muligheder, for hvilke veje man bliver ført, holder spændingsmomentet hele filmen igennem. Måske savner man lidt den østrigske instruktør Hanneke´s kynisme, hvor familiedramaet for en anelse for meget på den sentimentale knap. Holdet er som skabt til filmen, speceitl Viggo Mortensen fører nye kapitler til sit repitoire, forvalter rollen som den ”gode” familie far med skiftende identitsproblem fremragende.
A History Of Violence er en sædeskildring om den vold der kan ramme uskyldige mennesker, en stærk og intens film, der suger een fast til biografstolen.

Titel: A History Of Violence
Original Titel: A History Of Violence