A Merry Christmas Miracle

17. december 2014 af Teddy Tofte

A Merry Christmas Miracle billede

En ikke så glædelig Jul.

Når en filmstjerne dør, er vedkommende ikke helt væk, før den sidste film er blevet udgivet. Robin Williams var en komiker uden lige, men desværre vil ”A Merry Christmas Miracle” ikke gå over i historien som hans bedste, eller blot nogenlunde, film.

Plottet er såre simpelt. Boyd Mitchler (Joel McHale) er af den overbevisning, at alle dårlige ting, der er sket i hans liv, kan spores tilbage til hans opdragelse af hans fordrukne far, Mitch (Robin Williams). Med årene er han blevet en ret så succesfuld mand og overkompenserer i sit privatliv med sin søn, Doug (Pierce Gagnon), så Doug får så mange magiske juleaftener som muligt. Boyd forsøger at lægge så megen afstand mellem ham og hans far, men da hans lillebror, Nelson (Clark Duke), ringer til Boyd og inviterer ham og hans familie til sin søns juleaftensbaptisme, spiller skæbnen dem et puds. Pludselig er den fordrukne Mitch og hans kone, Donna (Candice Bergen), med i løjerne. Det er langt fra perfekt, men det er trods alt familie.

For resten, fik jeg nævnt, at Nelsons barn faktisk er hans kærestes, som blev gravid med en mexicaner og dumpede barnet over i Nelsons skød? Og fik jeg nævnt, at Boyd har en søster (Wendi McLendon-Covey), der er gift med en knoldesparker (Tim Heidecker), som er på prøveløsladelse, efter at have blottet sig for en bus fuld af nonner? De har to børn, Rance (Ryan Lee), som er en konkurrenceæder, og Pam (Amara Miller), hvis drøm er at blive til en Kardashian. Velkommen til det vilde dusin. En flok af amerikanske rednecks, som drikker for meget øl og ser for meget fjernsyn.

Og så er der Boyds familie. De spiser ikke rødt kød, forbyder børnene at spille videospil, og deres datter Vera (Bebe Wood) er nærmest en tro kopi af Lisa Simpson. Boyd bor i storbyen og kender derfor alt til fancy mobiltelefoner og huse lavet af mursten. Det ville have været noget så rart, hvis manuskriptforfatteren Michael Brown (dette er hans første manus) havde brugt dynamikken mellem de blå demokratiske stater og røde republikanske redneck samfund med alt andet end det, der definerer dem: Boyds intolerance, som er oppe imod resten af Mitchs familie, der minder om en dårlig komedieserie fra 80’erne. Men det her er en julefilm, så i anledning af sæsonen ser vi bort fra den problematik.

Selve historien begynder at udfolde sig, da Boyd må køre fra sine forældres hjem i Wisconsin til sit hus i Chicago og tilbage igen på ikke mindre end otte timer, hvis han skal nå at hente sin søns glemte gaver inden juleaftensmorgen. Boyd er besat af, at hans søn skal holde fast i magien ved juleaften, så længe det er muligt for at opretholde den løgn, som hans egen far ødelagde for ham: nemlig at julemanden ikke findes. Mitch ender med at komme med på bilturen, som fører til undertrykte far-søn-samtaler.

Det værste ved ”A Merry Christmas Miracle” er, at dens rollebesætning er ganske solid, men det virker, som om skuespillerne forsøger at få mere ud af materialet, end hvad der egentlig er. Det virker nogle gange, andre gange ikke. McHale nedtoner komikken, men er mere effektiv, når han spiller Boyd med tør humor. Den afdøde Williams er effektiv, når han finder et fælles sted at mødes på med sin filmiske søn. Der er ikke så meget af hans sædvanlige hyperaktive komiske egenskab, men han spiller en gal mand, der inderst inde elsker sin søn. Han er også den eneste, der har en fuldendt filmisk historieark.

Men samspillet mellem McHale og Williams er ikke nok til at redde filmens forudsigelighed. Den udspiller sig, skridt for skridt, som du kunne forvente det, for der er i bund og grund kun to slags julefilm at vælge imellem: højsæsonen er enten truet af en langvarig familiedysfunktion, eller af en ekstern overnaturlig trussel. Det eneste overraskende er det tidspunkt, hvor et følsomt familieøjeblik bliver afbrudt af en bilulykke, som involverer en hjemløs mand i en julemandsdragt. I et kort øjeblik virkede det, som om filmen ville transformere sig til ”Silent Night, Deadly Night”, men det var trods alt tvivlsomt, at denne film ville blive SÅ mørk og grusom i dens tredje og sidste del, lige så vel som den ville blive til et indsigtsrigt blik ind i en moderne families dynamikker.

Problemet med ”A Merry Christmas Miracle” er – som så mange andre julefilm – at den tror, den vil minde dig om, hvad julen egentlig betyder, men adresserer kun de sædvanlige argumenter mod julen. En mand, som er blevet forsømt af sin far, burde lære sin søn, at julens ånd betyder, at man ikke tager sin familie forgivet, men også at man skal acceptere og tolerere andre menneskers fejl. Han burde også lære sin søn, at selvom julemanden ikke findes, så er hans værdier som velgørenhed, kærlighed og glæde ikke desto mindre meget ægte, og de værdier er mere vigtige end nogen julegave.

Til sidst vil jeg sige, at ord som ”speciel” og ”unik” ikke passer til denne film. Men som så mange andre historier, gode og dårlige, er der en gulerod for ende af pinden. Hvis du kan holde ud til slutningen, er der en fin afslutning på det hele. Men når det kommer til at udnytte de mange klichéer, der findes i julefilm, så må jeg sige, at ”A Merry Christmas Miracle” havner på listen over uartige børn i år.

Ekstramateriale: Intet. Derfor 0 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: A Merry Christmas Miracle
Original Titel: A Merry Friggin' Christmas
Premieredato: 5. december 2014
Instruktør: Tristram Shapeero
Skuespillere: Robin Williams, Joel McHale, Lauren Graham, Clark Duke, Oliver Platt, Wendi McLendon-Covey, Tim Heidecker, Candice Bergen, Pierce Gagnon, Bebe Wood, Ryan Lee, Amara Miller, Mark Proksch, Jeffrey Tambor, Amir Arison
Spilletid: 81 min.
Selskab: Universal Pictures, 2014
Genre: Drama , Humor