All Nighter

26. december 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

All Nighter billede

Letbenet og lettere udramatisk komediedrama.

En all nighter er en betegnelse for en nat, hvor man ikke sover og dermed er vågen hele natten. De fleste mennesker har på et eller flere tidspunkt prøvet dette af langt forskellige grunde, men næppe en grund lige så skør og tosset som Gavin Wiesens komediedrama All Nighter med stjernerne Emile Hirsch og J.K. Simmons i de to hovedroller.

Martin (Emile Hirsch) er kærester med Ginnie (Analeigh Tipton). En aften skal Martin møde sin svigerfar Mr. Gallo (J.K. Simmons), en aften der selvfølgelig ikke ender ud til Martins fordel. Vi spoler 3 måneder frem. Martin vækkes i sin lejlighed af Mr. Gallo. Han kan ikke finde sin datter, og eftersom han stadig tror at Martin og Ginnie er kærester, har han opsøgt Martin. Men Martin og Ginnie er gået fra hinanden. Alligevel beslutter Martin sig for at hjælpe Mr. Gallo, da han endnu ikke selv er kommet over bruddet. De to modsætninger må nu igennem en skæbnesvanger nat for at finde frem til den forsvundne datter og ekskæreste.

Plottet er egentlig et rigtigt fint set-up til en letbenet komediefilm, hvor de to ekstreme modsætninger, den let for afslappede, musikspillende veganer Martin, og den benhårde forretningsmand Mr. Gallo er tvunget til at arbejde sammen i Los Angeles’ natteliv for at finde frem til Ginnie. Det bliver ret tidligt tydeligt, at Ginnie blot fungerer som en MacGuffin og at samarbejdet og selve rejsen hen til Ginnie bliver den vigtige og essentielle del af filmen og filmens budskab. Det er nemlig tydeligt, at de to hovedkarakterer Martin og Mr. Gallo er modsætninger, men alligevel ender med at kunne lære af hinanden og dermed begge komme videre i livet. Mr. Gallo har som verdensomrejsende forretningsmand forsømt sin datter, mens Martin har utrolig svært ved at komme videre i livet efter bruddet med Ginnie. Selvom det umage makkerpar møder forskellige karakterer undervejs, så bæres filmen helt klart af de to stjerner Emile Hirsch og J.K. Simmons. Det er ærgerligt, at en dygtig skuespiller som Hirsch er gået lidt i glemmebogen efter den fremragende Into the Wild (2007) og Hirsch har efter min mening ikke rigtig opnået det, som han måske burde og kunne med sit talent. Modsat er J.K. Simmons efter mange år med biroller begyndt at skinne igennem i de helt store film efter den fantastiske Whiplash (2014) og har man set de tre første Spider-Man- film (2002, 2004 og 2007), så ved man også, at Simmons har masser af komisk talent.

All Nighter er dog ikke en film der hiver de store overskrifter hjem, dertil er den lidt for pæn og ligegyldig. Den forsøger ikke på nogen måde at træde nogen over tæerne ved at være kontroversiel eller satirisk sjov, men fortæller i stedet en ganske ordinær og let gennemskuelig historie, men et par karismatiske hovedpersoner trækker alligevel filmen op på 3 stjerner, og All Nighter kan sagtens sættes på, hvis man ønsker halvandens times stille og rolig film, hvor man ikke skal tænke eller koncentrere sig for meget.

Scanbox.

Titel: All Nighter
Original Titel: All NIghter