Allerførste smugkig

13. september 2021 af Jesper Rosenberg Antonsen Skriv en kommentar

Allerførste smugkig billede

Den første trailer til storfilmen HVIDSTENGRUPPEN II – DE EFTERLADTE er klar!

En af årets mest imødesete danske film er på vej! Om godt 100 dage kommer opfølgeren til den mest succesfulde danske 2. Verdenskrigsfilm nogensinde, Hvidstengruppen. Den 25. december er der premiere på storfilmen HVIDSTENGRUPPEN II – DE EFTERLADTE, og i dag får publikum for første gang mulighed for at se et smugkig fra filmen, når Regner Grasten Film og Nordisk Film Distribution offentliggør filmens første trailer.

HVIDSTENGRUPPEN II - DE EFTERLADTE er en uafrystelig og gribende dramatisk fortælling om en dansk families ubærlige tab og totale splittelse, men først og fremmest om den tro og det håb, der på mirakuløs vis giver dem den overmenneskelige styrke til ikke at give op. En hjerteskærende og sandfærdig skildring af kvinder, som bliver fanget i krigens gru, men aldrig holder op med at håbe…

Handlingen
HVIDSTENGRUPPEN II - DE EFTERLADTE starter, hvor Hvidstengruppen sluttede. Samme dag. Filmen følger Tulle Fiil og hendes søster Gerda Fiil, der dømmes til rædslerne i et tysk fængsel. Deres far, bror og Tulles mand er blevet henrettet. Tulle må efterlade sit barn Gulle på to år hos Tulles mor Gudrun. Vi følger Tulle og Gerda som krigsfanger ned gennem Tysklands krigsrædsler, mens Gudrun kæmper med alt, hvad hun har, for at få sine døtre hjem til kroen i Hvidsten.

Autentisk til mindste detalje
HVIDSTENGRUPPEN II - DE EFTERLADTE er opfølgeren til Hvidstengruppen, der havde premiere i 2012, solgte 765.000 biografbilletter og blev én af Danmarks største filmsucceser i nyere tid. HVIDSTENGRUPPEN II - DE EFTERLADTE er en dansk storfilm, der berører en virkelig og underbelyst fortælling fra 2. verdenskrig. Et voldsomt, stærkt og gribende drama, der på helt tæt hold gengiver den sande beretning om kvindernes skæbne i Fiil-familien. Ved hjælp af interviews, dagbøger og breve er det lykkedes at skildre Fiil-familiens grufulde krigsfortælling i virkelighedsnær detalje.

Ni år efter den første film får danskerne igen mulighed for at følge Fiil-familiens skæbne under 2. Verdenskrig, og denne gang belyses den ufortalte fortælling om kvindernes ubarmhjertige kamp for frihed og overlevelse.

Stærkt kvindecast i centrum
HVIDSTENGRUPPEN II - DE EFTERLADTE har tre kvindelige skuespillere i front. Marie Bach Hansen fra DR’s Arvingerne og senest TV 2’s Hvide Sande vender tilbage til rollen som Tulle, der må så grueligt meget igennem. Laura Winther Møller spiller Tulles traumatiserede søster Gerda, der kæmper en indre og skrøbelig kamp om at komme tilbage til det normale liv igen. Som pigernes mor Gudrun, der klynger sig til et spinkelt håb om at se sine døtre i live igen, er Bodil Jørgensen tilbage i Fiil-familien. Hun har senest haft glansroller i bl.a. De forbandede år og Hvor kragerne vender. Et stort persongalleri fortrinsvis bestående af kvindelige skuespillere inkluderer også Ellen Hillingsø i rollen som fangen Monica Wichfeld, der er med til at holde Tulle i live.

Holdet bag
Anne-Grethe Bjarup Riis, der instruerede Hvidstengruppen, er tilbage i instruktørstolen, mens filmens manuskript er forfattet af Torval Lervad, der også skrev den første film. HVIDSTENGRUPPEN II – DE EFTERLADTE produceres af Regner Grasten Film med støtte fra Det Danske Filminstitut, Den Vest Danske Filmpulje, FilmFyn, Randers kommune, Aabenraa kommune og The National Film Center i Letland.