Ambulance

24. marts 2022 af Maria Bjerregaard

Ambulance billede

Høj larm, biljagt og meget tju-bang i ægte Michael Bay stil, gør ikke ”Ambulance” nogen tjeneste, og man tænker, at benzintanken er helt tom.

Michael Bay er kendt for sit action-univers med en masse spektakel og larm. Siden hans succes med ”Transformers” franchisen, har Bay nu kastet sig ud i en dansk remake af 2005 filmen ”Ambulancen”. Og det er ikke blevet en stille affære.

Will ( Yahya Abdul- Mateen II) forsøger desperate at finde penge til hans kones livsnødvendige medicin. Han opsøger den eneste, der kan hjælpe – sin bror, Danny ( Jake Gyllenhaal). Danny involverer Will i et bankrøveri, hvor de kan scorer hele 32 millioner dollars. Det hele går dog grueligt galt, og brødene ender på flugt i en stjålet ambulance med to gidsler. En såret politimand og en ambulanceredder.

Det er lidt besynderligt, at Michael Bay netop er faldet over denne danske film. Og så måske ikke, da han har set sig mulighed for det, som han elsker – nemlig en masse jagt og eksplosioner. Dette er naturligvis også tilfældet i ”Ambulance” hvor Danmark er skiftet ud med Los Angelas gader, hvor galt går lidt hurtigere og vildere. Og mere til filmen er der nu heller ikke andet end buldrer og brag. Med de forvirrende kamerabevægelser og irriterende dialog bliver filmen heller ikke mere end middelmådig underholdning.

Selvom der prøver at blive opbygget nogle nære forhold imellem vores karakterer, og et oprigtigt motiv for Will at beskæftige sig med, så bliver det hele meget overfladisk, og det er bestemt ikke dialogen, som er det vigtigste i filmen. Yahya Abdul-Mateen II er skam en dygtig skuespiller, og har vist det de seneste år, både i ”Candyman” og HBO-serien ”Watchman”, og han er også den eneste karakter med et ærligt hæderligt motiv. Alt andet virker meget langt ud. Det er sjældent, man ser en lettere psykotisk Jake Gyllenhaal, hvilket i sig selv er forfriskende, nu hvor han er vant til at spille helten. I dette tilfælde er det også en smule malplaceret, nu hvor dialogen er så overflødig og grinagtig.

”Ambulance” må siges, at være en tom omgang underholdning. Der er ikke andet end buldre, brag og en masse eksplosioner i en biljagt, som aldrig bliver særlig interessant. Selvom de forsøger desperat, kender man godt filmens slutningen. Det er vaskeægte Michael Bay stil, hvor der er skruet godt op for action-delen, men ellers er der intet spændende over hverken historien eller karaktererne. En meget skuffende affære.

Titel: Ambulance
Original Titel: Ambulance
Premieredato: 23. marts 2022