American Heist

23. juli 2015 af Teddy Tofte

American Heist billede

En overraskende velinstrueret film, bygget på et forfærdeligt manuskript

Hvis du ser nok independent film og direkte-til-DVD-film, i det mindste i action-genren, kan du ikke lade være med at blive en smule kynisk. Jeg kom ind i ”American Heist” med et kynisk sindelag og vidste allerede, at filmen ville få 1 eller 2 stjerner. Det faktum at Hayden Christensen er med, fik mig til at stille spørgsmålstegn ved filmen, sammen med Oscar-vinder Adrien Brody som af en eller anden grund vælger at fokusere på små, uafhængige film. En forholdsvis ukendt russisk instruktør fik mig heller ikke op på dupperne. ”American Heist” fik temmelig dårlig respons, da den blev udgivet i biograferne og på iTunes, hvoraf nogle anmeldere kaldte den ”forfærdelig”. Så langt vil jeg nu ikke gå. Filmen er middelmådig, på den gode måde.

”American Heist” er helt tydelig fra starten en film, der handler om at stjæle en pæn sum penge af andre ved at benytte skruppelløse metoder – i Amerika. Lige fra starten får vi kliché på kliché kastet i skødet på os. Det er den gamle historie om en taber-kriminel-storebror, som får sin karlsmarte lillebror med på et kup ved at narre ham. Adrien Brody er storebroren, som netop er løsladt fra fængslet efter ti år. Der går ikke lang tid, før han besøger Hayden-lillebroderen og har brug for hjælp med et bankrøveri. Brodys gangstervenner kræver det, så ingen af brødrene har et valg.

Denne film har et budget på ti millioner dollars, men det ser ud, som om der er blevet brugt meget, meget mere end det. Den er filmet på en utrolig flot måde i New Orleans og filmholdet har benyttet byens mest moderne og bedste træk. Filmens finale – en lang, lang actionsekvens – er overraskende flot filmet og velinstrueret. En instruktør der kan få en filmoplevelse til at være visuelt sammenhængende – uden at du ser på DVD-afspilleren, for at se hvornår filmen er slut – fortjener ros. Filmen vil aldrig være en klassiker, men den er godt klippet sammen og bruger ikke shaky cam. Den er larmende og voldelig, men er ikke forvirrende at se på.

Det er derfor en skam, at manuskriptet er så dårlig. Normalt er jeg ligeglad med huller i plottet, især i B-film som denne, men hvis du ender med at se ”American Heist”, vil du i visse scener komme til at brøle ”Ahhh, kom nu!” Slutningen, selvom den er flot filmet, indebærer nogle af de dummeste forbrydere, vi længe har set, kæmpe mod verdens dummeste politistyrke. Det er latterligt. Du kan kun lige akkurat se det, fordi du ved, at det ikke er et mesterværk, du er ved at se.

”American Heist” er ikke så forfærdelig, som du tror, men er heller ikke værd at se, hvis du virkelig er i humør til en fantastisk filmoplevelse. Måske formår instruktøren at lave noget godt – en eller anden skønne dag i den nærmeste fremtid.

Ekstramateriale: Making of Featurettes with Cast and Crew. 3 stjerner. Skuespillerne og filmholdet snakker om, hvorfor de valgte at være med i filmen. Det varer i en lille halv time og er kun interessant, hvis du undrer dig over, hvorfor store skuespillere vælger at være med i en film som ”American Heist” som skuespiller og producer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: American Heist
Original Titel: American Heist