Aminas Breve

15. august 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Aminas Breve billede

En pragtpræstation af Esben Smed gør Aminas Breve til en velfungerende, kold og komprimeret dansk thriller.

Esben Smed; måske kender du ham som John ”Faxe” Jensen i Sommeren ’92 (2015), men ellers er det ikke et dansk skuespillernavn, der klinger særlig velkendt. Efter at have set den danske thriller Aminas Breve, der er lavet over Jonas T. Bengtssons roman af samme navn, så spår jeg dog skuespilleren en god skuespillerkarriere, for Esben Smed gør Aminas Breve til en isnende og nærværende oplevelse.

Efter fire år på den lukkede afdeling bliver Janus (Esben Smed) lukket ud. Det eneste, der har holdt ham i live, er en brevkorrespondance med den tidligere skolekammerat Amina. Men på det sidste er brevene fra Amina stoppet med at dukke op, og da Janus nu endelig er fri, sætter han sig for at finde Amina og finde ud af, hvad der er sket med hende.

Aminas Breve er i bund og grund Esben Smeds film. Vi oplever hele handlingen igennem den skizofrene og paranoide Janus, og Esben Smeds præstation som den psykisk ustabile unge mand er så dragende godt spillet, at det forholdsvis spinkle plot overlever. For der ikke plads til sidehistorier og andre karakterer i Janus’ forsøg på at optrevle mysteriet om Amina, og man bliver som seer lynhurtigt trukket ind i en underverden af misbrugere og sociale udstødte, som Janus møder på sin vej. Og lige som i den virkelige verden så bliver der sjældent sat navne og velkendte ansigter på disse karakterer; de er blot usynlige skygger, der dog stadig fortæller hver deres historie om en skyggeside af samfundet om psykiske syge og udstødte, der normalt undlades. Klogeligt har man valgt en ekstrem komprimeret historie på ca. 1 time og 20 minutter. Dermed er der gang i den fra start til slut i Janus’ forsøg på at finde frem til sandheden; en sandhed der i sidste ende vil overraske seeren. Jeg havde personligt ikke regnet ud, hvordan det hele ville ende. Dette skyldes i høj grad Esben Smeds skuespillerpræstation. Han formår at formidle Janus’ ekstreme paranoia, så paranoiaen videreføres til seeren. Man tror, at man har styr på handlingen, men eftersom det hele ses igennem Janus’ øjne, så er alt måske ikke som det ser ud til. Esben Smed formidler igennem en fornem ansigtsmimik og stemmeføring en ung mand der er præget af angst og en psykisk sygdom, der kan være svær at opdage.

Aminas Breve vil af de fleste mennesker nok blive undervurderet pga. det forholdsvis ukendte cast og instruktør, men ikke desto mindre er filmen en af de bedre danske thrillere, jeg har set i lang tid, fordi den konstant skaber en mystik og urolighed omkring sin hovedkarakter og dennes søgen efter den mystiske og forsvundne Amina. Filmens belønnes med 4 gode stjerner for en spændende thriller uden for mange svinkeærinder.

Scanbox.

Titel: Aminas Breve
Original Titel: Aminas Breve