An Officer and a Gentleman - 2 disc S.E.

30. marts 2007 af Per C. Halling

An Officer and a Gentleman - 2 disc S.E. billede

Så er der repremiere på en af 80’ernes bedste amerikanske dramaer og romantiske film, som koncentrere sig mere om sine personer og historie end at promovere det amerikanske militær.

Foråret banker på døren i disse dage, fuglene begynder at pippe igen, blomster skyder op her og der, og følelserne i os begynder at boble igen efter et par kolde, våde og triste vintermåneder. Dette er er den perfekte tid at lancere romantiske film og dette forår er ingen undtagelse. Både på dvd og i biografen er der indtil flere gode tilbud til at stimulere vores forårsfornemmelser. Her skal vi kigge nærmere på en rigtig god af slagsen, som forstår på den gode måde at kombinere et spændende drama og varm romantik. Filmen har godt nok har været ude på dvd tidligere, men denne gang udkommer den med mere ekstra materiale – en hel disc – i anledningen af at filmen har 25 års jubilæum. Filmen er An Officer and a Gentleman, der stadig er værd at bruge 2 timer på uanset vejret udenfor.

Et opgør med rødderne …

Zack Mayo er rodløs og føler ikke han har noget at stå op til hver dag. Han er vokset opvokset på Filippinerne med en far, som drikker og er til letlevende damer, så meget rollemodel er der ikke meget af, så da han afslutter sin skole beslutter han sig for at blive officer i den amerikanske flåde. På tros af hånen og eder fra sin far, melder han sig alligevel til et 13 uger langt ophold på Officer Candidate School, som marinen bruger til at rekruttere mulige kommende piloter. På skolen bliver han hurtig venner med Sid, som kommer med en helt anden baggrund, hans familie har nemlig stolte traditioner indenfor de forskellige værn. Tros deres meget forskellige baggrund, bliver de meget gode venner og støtter hinanden i tykt og tyndt gennem den benhårde træning, anført af den barske sergent Foley, som ikke er for slapsvanse.

Pas på de lokale kvinder

Noget af det første de nye rekrutter lærer er, at de hele tiden skal være på toppen og yde det optimale og bestå diverse praktiske og teoretiske prøver hen af, men også at de skal holde sig fra de lokale meget giftelystne kvinder som vil gøre alt for at komme væk fra deres kedelige liv på den nærtliggende papirfabrik og de skyr ingen midler i deres kamp for at få fat på en rigtig mand/pilot.

Selvfølgelig kan vores to venner ikke holder sig fra kvinderne og meget hurtigt par med veninderne Paula og Lynette, som på samme måde som Sid og Zack er meget forskellige. Paula ønsker at finde den eneste ene stifte familie og leve et godt liv uanset, hvor det måtte bringe hende hen, om det så kun er til nabobyen. Lynette har to ting i hovedet: Fest og Farver og det er at finde en pilot, og så stikke af fra det hele med ham.

Zack finder sammen med Paula, hvis forhold hurtigt udvikler sig til mere end blot sex, da de finder ud af de har meget at give hinanden, når de har fri fra hvert deres arbejde, selvom Zack ikke lige er den svigersøn, som Paulas forældre går og drømmer om, hvilket i en periode bringer lidt problemer i den lyserøde forelskelse, som ellers giver dem begge noget at se frem til i weekenderne.

Sid finder sammen med den på ydersiden mere frække og sexede Lynette, der tager let på det hele og mener livet er en fest, men hun har en skjult dagsorden. Under dække af at hun er gravid vil hun få Sid til at gifte sig med hende og stikke af efter hans træning er over. Men filmen knækker, da Sid fejler til en vigtig test og må forlade skolen. Pludselig, sker den ene ulykke efter den anden, som naturligvis ikke skal afsløres her, men det står i skarp kontrast til Paula og Zacks forhold.

Stærk skildring af 2 verdener – Stærkt skuespil

Skildringen af de 2 verdener dels på skolen og den udenfor et flot ramt og meget troværdig for der er ikke pyntet på nogen af dem, men gjort meget ud af at skildre dem så nøgtern og realistisk som muligt. At den amerikanske flåde ikke ville bidrage med assistance under optagelserne vidner også om, at det måske ikke er så langt fra virkeligheden, det vi ser under træningen på skolen. Men også kulisser og andre locations udenfor skolen er der heller ikke pyntet på, så man falder hurtig til i filmens univers.

Kemien mellem skuespillerne er fantastisk og det skaber en utrolig troværdighed. Der spilles godt i alle roller, både hoved og bipersoner virker troværdige og man kan tydeligt se hvor andre figurer i film har hentet deres inspiration. Man skal også tænke på, at mange af skuespillerne var unge og ikke stjerner på indspilningstidspunktet, det er de først blevet senere, hvilket også gør at man tydeligt kan deres spirende talent allerede dengang.

Flyttede mange grænser

Filmen flyttede mange grænser den gang den kom frem i starten af 80’erne, bl.a. en meget erotisk scene mellem Paula og Zack, eller en ubehagelig selvmordsscene, hvilket måske ville komme bag på mange, som ser den for første gang, men jeg mener nu stadig, at den holder langt bedre end mange film i dag i sin realisme og skildring af 2 verdener, som af og til godt kan forenes trods de på overfladen er meget forskellige.

XXX

Ekstra materiale

Da der er tale om en 25 års jubilæums udgave har Paramount Home Entertainment, gjort alt for dels at finde et nyt publikum, men også lagt en masse ekstra guf på en ekstra disk til både nye fans og garvede fans, som mig, der syntes, at den første dvd-udgave var en smule tam. Lad os her kaste et blik på hvad du får for pengene i denne 2 disk udgave, som faktisk kan købes for kun 100 kr. de fleste steder.