Angry Birds 2 Filmen

8. august 2019 af Maria Bjerregaard

Angry Birds 2 Filmen  billede

“Angry Birds 2” er en dejlig og behagelig overraskelse i sommerheden. Den er farverig, humoristisk og charmerende, og den er på mange måder bedre end sin forgænger.

Angry Birds er er populær spilleapp, hvorpå man kan stille spørgsmål ved, hvorfor der skulle produceres en film efter den. En masse vrede fugle, der skal stjæle æg fra grise? Grundet dette halvsløve grundlag, blev 1’eren tilbage i 2016 heller ikke verden bedst-fortalte historie, og den virkede lidt for plat, fjollet og ufokuseret. Til gengæld virker det til, at manuskriptforfatterne har fået lidt mere kunstnerisk frihed i forsættelsen, og resultatet er ikke blevet så tosset.

Tilbage til Fugleøen
Den temperamentsfulde fugl, Red ( Sigurd Holmen Le Dous) er blevet en helt tilbage på fugleøen, efter han reddede fuglenes æg fra de onde grise. Dog bliver grise og fugle nød til at samarbejde, da en ny fjende viser sig på Isøen, hvor ørnen, Zeta ( Iben Hjejle) planlægger hendes ødelæggelse af grise-og fugleøen. Derfor må Red teame sig op med gamle og nye venner for at få stoppet Zetas plan.

Fjollet og farverig
Det er trods alt en animationsfilm, hvilket også betyder, at der skrues op for humoren og absurditeten. Men det gør dog intet, når det rent faktisk også er sjovt. 1’eren havde muligvis lidt mere fokus på at få involveret en historie fra en begrænset spilleapp, og derfor røg lidt af charmen og humoren også, og det endte blot med at forblive dumt. Denne gang har de faktisk en middelmådig historie med både nye og gamle karakterer. Den intelligente Silver er en ny og vigtig kvindekarakter, som unge piger kan se op til, og som sædvanligt er Bomb og Chuck tilbage som sprængfarlig bombe og sprintfuglen.

Bedre end 1’eren
Det er sjældent at det sker, men denne for fortsættelse er faktisk bedre end 1’eren. Det er som om, den tager sine karakterer og historie mere seriøst, og derfor får slap-stick humoren også fri plads til at udfolde sig, hvilket gør filmen både en fornøjelse for børn og voksen. De danske stemmer fungerer ganske fint, men derfor må Leslie Jones nu også være ret underholdende i rollen som den højtråbende Zeta.

”Angry Birds 2 Filmen” er humoristisk, velfortalt og yderst charmerende. Der er fyldt med farve og fart, hvilket klæder historien rigtig godt, og man kan ikke andet end at holde af alle karaktererne.

Titel: Angry Birds 2 Filmen
Original Titel: Angry Birds Movie 2