Annabelle Comes Home

25. november 2019 af Teddy Tofte

Annabelle Comes Home billede

Tredje film i Annabelle-trilogien holder ”meh”-standarden

Dæmonologisterne (eller dæmon-eksperter, som man også kan kalde dem) Ed og Lorraine Warren (spillet igen af Patrick Wilson og Vera Farmiga) er fast besluttet på, at Annabelle – den dæmoniskbesatte dukke – ikke mere skal sprede død og rædsel, så de putter dukken ned i deres kælder, hvor de opbevarer andre dæmoniske ting og sager. Annabelle bliver placeret i sikkerhed bag glas, som er blevet velsignet af en præst, men som det viser sig, så er det svært at holde den dæmoniske bagmand i skak.

Da Warren-parrets 10 år gamle datter, Judy (McKenna Grace), skal passes af en babysitter og hendes veninde, mens parret er ude, bliver pasningen til intet mindre end en aften i rædslernes tegn.

Annabelle og en håndfuld andre onde ånder bliver vakt til live, mens der kun er de tre piger til stede i huset. Men den fyr, som babysitteren Mary Ellen (Madison Iseman) er lun på – Bob (Michael Cimino) – kigger også forbi for at erklære sin kærlighed til hende, og han får nok den største forskrækkelse i hele filmen i mødet med en varulv. Han giver også publikummet den største forskrækkelse ved at troppe op til huset med sin guitar for at give Mary Ellen en serenade. Det er sødt, om end en anelse ude af trit med resten af historien, taget i betragtning at han kun er med i filmen, så filmmagerne kan vise os varulven – og mon ikke, at det væsen får sin egen spin-off engang ude i fremtiden, ligesom alle de andre onde væsner i denne film kun virker som et springbræt til deres egen film.

Hvis jeg skal være helt fair, så er ”Annabelle Comes Home” langt bedre end nogle af de andre spin-offs, som dette univers har lavet i den seneste tid. Den er nok ikke lige så god som den originale film, men langt bedre end den anden film. Der er nok skræmmende øjeblikke og underholdende scener, som allerede der gør filmen til et mesterværk i forhold til ”The Nun” eller ”The Curse of La Llorona”.

Jeg har set værre gysere. ”Annabelle Comes Home” er nem at glemme, men den er sjov nok at se, hvis du sidder alene i et mørkt rum.

Blu-Ray: de fleste film i dette Conjuring-univers har jo ikke alverdens forskellige farver. Denne film er ingen undtagelse. Hele historien foregår for det meste inde i Warren-parrets hjem, og det meste er om aftenen og natten. Når det så er sagt, så er der nok kontraster og sorte niveauer, at det kommer til at se ret godt ud alligevel. Det er nemt at se detaljer, især når et monster lurer i baggrunden, lige så man knap nok kan se, at der er et eller andet derhenne i hjørnet.

Ekstramateriale: På Blu-Ray’ens ekstramateriale finder vi tre mindre dokumentarer om de monstre, vi møder i filmen. Del 1 handler om The Ferryman og Dæmonen. Alexander Ward spiller begge roller og han forklarer, hvad der skulle til for at blive til disse skabninger. Del 2 handler om The Bloody Bride, hvor instruktøren og skuespilleren Natalia Saran fortæller om brudens historie. Del 3 handler om varulven, hvor production designer Jennifer Spence giver et indblik i monsterets tilblivelse. I ”The Artifact Room and the Occult” ser vi på alle de genstande, som Warren-parret har samlet i deres tid som dæmonjægere. Genstandene er tilsyneladende så ægte, at filmholdet får en præst til at komme og velsigne hele stedet. I ”The Light and the Love” bliver forholdet mellem de karakterer, som Vera Farmiga og Patrick Wilson, undersøgt. Derudover er der fraklippede scener. Alt dette ekstramateriale får 3 stjerner fra denne anmelder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Bros.

Titel: Annabelle Comes Home
Original Titel: Annabelle Comes Home