Another Happy Day

11. juni 2012 af Jesper Poulsen

Another Happy Day billede

En splittet familie renser ud...

Nu kunne man måske tro at der her var tale om en fortsættelse af Hella Joofs gospel-komedie Oh Happy Day, men det er nu ikke tilfældet. Vi skal til gengæld have fat i sådan et komedie-drama, hvor familien er den store akilleshæl. Filmen er centreret omkring et bryllup, men deraf springer en række meget forskellige personer som på kryds og tværs har deres helt eget særpræg, og ikke mindst en lang række hager og misforhold i forhold til hinanden, på trods af familiebåndet. Vi følger Lynn (Ellen Barkin – Sea Of Love, Ocean's 13) som træder ind i en sand hvepserede dagen inden hendes søn skal giftes. Der er ingen vej udenom andet end at tage tyren ved hornene og få åbnet op for et fordækt og undertrykt familie-spørgsmål, hvilket involverer både Lynns eks-mand (spillet af Thomas Haden Church – Sideways, Spider-Man 3), eks-mandens nye kone (Demi Moore – Ghost, Et Spørgsmål Om Ære) og Alice (Kate Bosworth – Blue Crush, Beyond The Sea) som er Lynns datter, der ofte forsøger at gøre skade på sig selv. Men på slæb, hvis man kan kalde det det, har Lynn også sine to sønner (den ældste spillet af Ezra Miller – den yngste af Daniel Yelsky). Lad mig bare sige at Lynn får travlt med at få styr på rodet og den blomstrende disharmoni...

Another Happy Day er en kompleks fortælling om hvor let det er at bide hovedet af dem som man egentlig burde have det stærkeste forhold til. Den har sine momenter i form af nogle meget rørende scener med velskreven dialog, men også en række svage sider. Det som er det problematiske er for så vidt om man skal elske eller hade disse figurer. Tja, måske er det slet ikke meningen at der skal være helte og skurke? Men her er tale om en række fine præstationer fra ovenstående ensemble, tilføjet Lynns forældre som spilles af rutinerede kræfter som Ellen Burstyn og George Kennedy. Figurerne er dog bare ikke helt nok til at holde sammen på underholdningen. Næsten 2 timer er simpelthen for længe at blive ved med at smide brænde på familie-bålet. Vi har lært alt om personernes indgående forhold til hinanden, og der er ikke mere i det end dette. Altså bortset fra at der lige skal bankes et bryllup af, og ikke engang det ender i fryd og gammen.

Filmen modtog den såkaldte Screenwriting Award ved 2011-udgaven af Sundance Filmfestivalen, og det var noget af en fjer i hatten for Sam Levinson, da Another Happy Day er hans debut som instruktør. Et godt skridt på vejen mod at træde i farmands fodspor. Sam Levinson er nemlig søn af legendariske Barry Levinson, som har givet os klassikere som Rain Man, Good Morning Vietnam og Sleepers. Den ældre Levinson er i særdeleshed kendt for sit indgående og tilbagevendende samarbejde med Dustin Hoffman som ofte er på rollelisten. Du kan måske også huske Wag The Dog og Kuglen som var et par af de 90'er-titler som de to arbejdede sammen om. Jeg vedkender personligt at det er en ganske fin debut, men der er altså ikke tale om et mesterværk i første hug. Det må så komme siden hen. Sam Levinson har næppe lavet sin sidste film.

Udgivelsen indeholder ikke noget ekstra materiale.

Warner Home Video.

Titel: Another Happy Day