Argonauterne - Mission Olympus

27. juli 2023 af Natasha Margrethe Jensen

Argonauterne - Mission Olympus billede

Ville du gøre alt for at kunne blive en stor helt? Det vil musen Mia i hvert fald. For at opnå hendes drøm drager hun på en stor og farlig rejse for at redde hendes by. Og med sig har hun sin katte far Sam. Han er langt fra som Mia, og slet ikke lige så modig som hende.

Argonauterne er en film om nogle små helte. Eller de er faktisk ikke helt helte endnu, men hvis du spørger musen Mia, så skal hun selv nok blive en helt på et tidspunkt. Det er nemlig hendes store drøm i livet, at blive en stor helt ligesom de store guder, eller som hendes store idol Jason. Og hvis man her står lidt af og tænker hvem er Jason? Så frygt ej – jeg vidste det heller ikke. Men med lidt hjælp fra lidt søgning på internettet, så fik jeg mig et svar. Og her kan vi lige tage en lynhurtig historie gennemgang om de gode gamle dage langt før vores tid.

Filmens navn Argonauterne har en betydning. Hvis man ligesom mig ikke kender til argonauterne indenfor græsk mytologi, så er det nogle helte, som gjorde følgeskab med Jason til Kolchis. Jeg er generelt set ikke en klog person, når det kommer til græsk mytologi, men det er Mias største ønske at blive en af de store helte ligesom guderne. I filmen ender hun ud på en rejse sammen med hendes katte far, Sam, da byen de bor i, bliver ramt af havguden Poseidons vrede. Han truer med at lade en flodbølge ramme byen, hvis de ikke bygger en statue af ham indenfor syv dage. Byen har nemlig netop lige bygget en statue af Zeus, som en ære for ham. Statuen af Poseidon skal være på størrelse med statuen af Zeus, samt Poseidons trefork skal kunne måle sig med Zeus’ lyn. Og herfra begynder Mias rejse, da hun skal på jagt efter en trefork, som ligger ude på en ø. Byen har nemlig ikke en trefork, som de kan bruge til statuen. Og dermed har vi argonauterne.

Der går lidt tid før selve eventyret i filmen starter, men det er egentlig okay. Det er ikke fordi man sidder med følelsen af, at der går lang tid før der sker noget spændende. Men vi skal lige igennem lidt intro og optakt før det mest spændende sker.

Vi møder også en masse rotter i filmen. Og af en eller anden årsag, så er det altid birollerne der er de mest underholdene i børnefilm. Det er som om, at det oftest er dem, som får alle de sjove sætninger, opførsler, historier osv. Ninja temaet af rotterne giver i hvert fald et smil på læben, og man bliver aldrig træt af at kigge på dem og deres koordinerede angreb.

Noget af det magiske ved børnefilm, er deres evne til at gøre både voksne og børn glade. Ser man nogensinde en børnefilm, og bliver i dårligt humør? Ikke rigtigt hvis du spørger mig. Argonauterne er en af de børnefilm, som også er meget underholdende for en voksen at se. Filmen har også nogle budskaber, som jeg bed mærke i. For forældre er budskabet – giv slip på jeres børn. Giv dem lov til at tage ud og oplev verden. Ikke holde dem tilbage for at udforske ting. Og til børn af forældre – ikke tage jeres forældre for givet. De vil gøre meget for jer. Det er i hvert fald det jeg tog med mig hjem efter at have set filmen.

Det er ikke en af de bedste børnefilm der er lavet, men karaktererne i filmen er søde, historien er fin og den er tilpas underholdende.

Titel: Argonauterne - Mission Olympus
Original Titel: Pattie et la colère de Poséidon