Babel

3. maj 2007 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Babel billede

Måske nok den sande Oscar-vinder omend den måtte tage tomhændet hjem...

I 2003 flettede han skæbner sammen i den fremragende “21 Grams”. Nu gør han det igen, mexicanske Alejndro González Iñárritu, og denne gang endnu mere fremragende. Faktisk mit bud på en Oscar-vinder for bedste film, omend The Departed bestemt heller ikke fejlede noget. Her er der dog drama for alle pengene, og i sandhed et klogt et af slagsen. Vi befinder os i så forskellige egne af kloden som Marokko, Japan og Mexico i denne fortælling om kommunikation (eller rettere mangel på samme). Hvor galt kan det på ingen tid gå, hvis vi tror, tolker, hører forkert – og hvad ender omvendt med at være rent held?

Babel er Iñarritus bud på en nutidig fortolkning af myten om Babelstårnet. I en støvet afkrog af Marokko kører en turistbus rundt i det golde, bjergrige landskab. Lige indtil et skud løsnes, hvor efter Susan (Cate Blanchett – Ringenes Herre, The Aviator, Notes On A Scandal) segner om, ramt i partiet omkring venstre kraveben. Forfærdet får hendes mand Richard (Brad Pitt – Seven, Mr. And Mrs. Smith, Fight Club) beordret bussen til den nærmeste landsby, så Susan kan blive tilset af den lokale læge.

Den som trykkede på aftrækkeren, viser sig at være en purung knægt, søn af en fattig gedehyrde. Kæmpende md pubertet, macho-fiksering og dumdristighed skyder drengen og hans bror til måls efter bussen – og rammer derved Susan. I panik flygter drengene, som nu pludselig ikke er så kæphøje. En politijagt går ind på at finde gerningsmanden/mændene og den får fatale følger...

Selve riflen er havnet i Marokko via japaneren Yasujiro (Kôji Yakusho). Hans datter, Chieko (Rinko Kikushi), er døvstum og lever en frygtelig tilværelse, da mange andre ser hende som et uhyre, på grund af hendes manglende evne til at tale. Hun forsøger at kæmpe sig op via sin sexuelle udfordrende stil, men den vinder ikke rigtig indpas. Og samtidig tror hun at politiet efterspørger hendes far i forbindelse med moderens død, hvilket også fører nogle forviklinger med sig.

Richard og Susans to børn, Debbie og Mike, passes af den godhjertede Amelia (Adriana Barraza), imens de to førstnævnte er i Marokko. Dog falder hendes søns bryllup i Mexico samtidig, og hun føler ikke at hun har andre valg end at krydse grænsen til Mexico med de to børn under armen. Ganske vidst uden forældrenes tilladelse, men det går jo nok... Og det viser det sig slet ikke at gøre. Amelias fordrukne nevø Santiago (Gael Garcia Bernal – The Science Of Sleep, Motorcykel Dagbog) retter sig ikke efter grænsepolitiets anvisninger og en hæsblæsende biljagt kan begynde. Den ender i den hede ørken uden vand og civilisation. En politibetjent (Michael Peña – World Trade Center, Million Dollar Baby, Crash) dukker dog op, men i først omgang blot for at anholde Amelia for lovbrud i forhold til opholdstilladelse.

Uha, uha, uha for en barsk omgang. En film af dem som giver lidt stof til eftertanke og ikke virker overdimensioneret, samtidig med at den holder sit publikum fanget gennem samtlige minutters spillertid. Danskerne var tilsyneladende enige, ihvert fald dem fra akademiet og filmkritikernes forsamling. Babel modtog både Robert- og Bodil-prisen for bedste film.

Og så er det såmænd også sjovt at de to unger, Debbie og Mike, er sådan en slags barnestjerner delight. Elle Fanning spiller Debbie, og ja, det er lillesøster til den etablerede Dakota Fanning (Hide And Seek, War Of The Worlds, I Am Sam, Man On Fire for blot at nævne nogle). Og minsandten om ikke Nathan Gamble heller ikke kan løbe fra sit efternavn. Mason Gamble er brormand den større, og han stjal jo i den grad billedet da Dennis The Menace (eller Jern-Henrik om man vil) hærgede over alt. Nogle vil måske nok også kunne huske ham som naboens skumle søn i Arlington Road. Hvor Nathan er debutant, er Elle en sjat mere rutineret. Hun har kunnet ses i f.eks. The Door In The Floor og dvd-aktuelle Dejavu.

Babel er en film som alle bør se alene fordi den er så kompleks og fantastisk skildret, men tilmed også flankeret af flotte billeder og en insiterende musisk kraft. Fuldt hus herfra.

Dog lidt mystisk at en film med hele 7 Oscar-nomineringer ikke har noget ekstra materiale at gøre godt med, udover en trailer. Med mindre der pønses på en deluxe-udgave senere...

Titel: Babel