Back to Bataan er en hyldest til det filippinske folks modstandsbevægelse, som – ifølge filmens beretning – ”reddede tusindvis af amerikanske liv” og førte dets egen kamp for at undgå at Filippinerne skulle blive opslugt af det japanske kejserrige. Den amerikanske forsvarskommando havde en stærk interesse i at forhindre japanernes overtagelse af den asiatiske øgruppe, og man overlod Filippinernes forsvar til selveste General MacArthur.
Idet General MacArthur imidlertid beordres til Australien, synes intet at kunne stoppe den japanske General Homma fra at erobre halvøen Bataan. Forsvarskommandoen rekrutterer en amerikansk krigsveteran, Oberst Joe Madden (John Wayne) og en filippinsk Kaptajn Andres Bonafacio (Anthony Quinn) til i fællesskab at organisere de individuelle filippinske partisangrupper i én samlet guerillabevægelse, der - støttet materielt af det amerikanske forsvar – skal slå japanerne tilbage og sikre de allieredes mobilitet i Østasien.
Guerillabevægelsens første mission er at sprænge et skjult japansk benzindepot i luften, men i sidste ende kommer de til at forsvare den lille landsby Balintawak, der er truet af de fremrykkende japanske tropper. Bonafacios kæreste, Dolici Delgado (Fely Franquelli) er reporter på den lokale Radio Manila, men arbejder samtidig som hemmelig spion for amerikanerne og iagttager nøje de japanske troppebevægelser i området.
Guerillapartisaner kommer i alle aldre og størrelser, for en af de modigste i frihedskampen er filippinerdrengen Maximo, som beslutsomt tager kampens alvor på sine spinkle skuldre.
Back to Bataan er en tidstypisk krigsfilm: En slet skjult propagandistisk hyldest til de amerikanske tropper og deres allierede på den Østasiatiske front. Filmen byder på en række gedigne og velkoreograferede actionscener. Særligt imponerende, da John Waynes Oberst Madden bliver sprængt ud af skyttegraven af en håndgranat og flyver flere meter gennem luften. Der er også de for genren rutineprægede snigskytteangreb, hvor japanske snigskytter ligger på lur og dræber filippinernes guerillasoldater. Alt sammen afviklet i et vist tempo og i starten også med en vis tyngde.
Men stereotypiseringen tager efterhånden overhånd, hvilket bestemt ikke er til det bedre. Japanerne skildres alle som ’gule djævle’, der bestialsk og blodtørstigt torturerer og dræber deres fanger, medens amerikanerne kæmper for ’den gode sag’ og konstant idealiseres, så det grænser til det kvalmende.
John Wayne spiller sin sædvanlige, velkendte rolle som skiftevis benhård og alfaderlig Oberst og Anthony Quinn er endnu engang den lokale partisansoldat, der vil gøre alt for at forsvare sit fædreland. De to stjerner giver udmærkede, men rutineprægede præstationer.
Mest karikeret fremstår Beulah Bondi som en gammeljomfruelig skolelærerinde, der prøver at komme overens med krigens absurditet og grusomhed. Det er ligefrem tåkrummende, da hun tager den døende filippinerdreng Maximo i sine arme, og han siger: ”Jeg er ked af, at jeg aldrig lærte at stave ’frihed’” og hun hulkende kigger mod himlen og svarer: ”Kære Gud! Hvem har nogensinde lært det bedre!”
On Air Videos DVD-udgivelse er 1.1:33 format (standard academy). Filmens skarphed er på det jævne, men ligesom på samme selskabs udgivelse af The Big Sky generer det voldsomt, at billedet alt for tydeligt er konverteret fra det amerikanske NTSC, så det hakker med bevægelsesmønstrene.
Ekstramaterialet inkluderer en farvelagt version af samme film, men denne er også konverteret – og hakker derfor lige så slemt, som den originale sort-hvide version! Der er yderligere et lille galleri med forskellige plakatudkast til filmen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:On Air Video.