Backgammon

8. november 2016 af Henrik Andersen

Backgammon billede

Erik drikker for meget, og hans fremtid ser ret sort ud. I byens park sidder han tit og spiller backgammon, og en dag opsøges han af pigen Maya, der viser interesse i ham og hans spil. De 2 indleder et helt specielt forhold, der får betydning for begges liv. Backgammon er en velproduceret Dansk independent film, der fint beviser at man ikke behøver have et kæmpe budget for at fortælle en historie på film. Det hele bliver desværre til tider en anelse for tyk i dens klicher, og derfor ender som en alt for konstrueret omgang soap.

”I backgammon kan du tabe på forskellige måder og størrelsesforhold, ligesom man kan i livet”

Erik er på vej ud af systemet, og har givet op på
flere planer. Han drikker og skære i sig selv, imens han sidder med sit Backgammon spil i den lokale park. En dag opsøges han af en lille pige, der gerne vil lærer spillets regler. I starten nægter Erik at indvie pigen i spillet, men han bløder dog op, og de 2 får et specielt forhold. Det viser sig dog, at pigens mor kender Erik fra tidligere, og så opstår dramaet, da hun bestemt ikke syntes, at hendes lille pige skal omgås en bums som ham.

Danny Thykjær spiller selv hovedrollen som Erik, og har desuden både skrevet og instrueret filmen. Måske filmen som helhed havde fungeret bedre, hvis der var nogen der havde hjulpet lidt, eller kommet med gode råd. For selvom han fint beviser, at man sagtens kan fortælle en følelsesladet historie uden at have store filmselskaber i ryggen, så føles Backgammon nogen gange lidt lang i spyttet, trods dens relative korte spilletid på 65 min. Dette er faktisk lidt ærgerligt, da filmen sikkert havde været bedre i en kortere og mere trimmet version. Som en kortfilm måske.

Skuespillet er ganske godt, og fremhæves må Maja Muhlack der spiller pigens mor, der fint for noget interessant ud af hendes lille rolle.

Desværre er Backgammon nok en film, man hurtigt vil glemme, for den skriger bestemt ikke på et gensyn, det er den for kluntet og påtaget tung til. Selvom den er lavet med de bedste intentioner, brænder den sig ikke fast, og det man husker er en over konstrueret historie, der målbevidst går efter at tvinge tårer frem i øjenkrogene hos publikum, og lige netop dette virker en smule anstrengende i længden.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale på denne udgivelse fra Another World Entertainment. Det er muligt at se et sparsomt billede galleri fra filmen, et trailershow for andre AWE udgivelser, og selve filmens trailer.

Backgammon kan ses med Engelske og Spanske undertekster og lyden kan nydes i Dansk Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Backgammon