Bad Times At The El Royale

26. marts 2019 af Jesper Poulsen

Bad Times At The El Royale billede

Sådan skal den skæres! Endelig en original actionfilm, som er medrivende og totalt uforudsigelig. En håndfuld gæster sørger for en satans nat på grænsen mellem Nevada og Californien...

Bedst som man troede at den slags ikke blev lavet mere, ja kapow, så dukker det bizarre hotel El Royale op ud af intet. De gode actionfilm, som tør være kryptiske med spor af thriller-genren, hænger så at sige ikke på træerne, og derfor er det befriende at vi endelig igen kan få lov til at blive begejstret over et voldsorgie som ikke kun tænker i at præsentere det nyeste nye inden for koreografi og skæve aflivningsmetoder. Sagen er nemlig at man slet ikke ved hvad man skal tro og tænke efter det første møde med hotellet, hvor nogle meget forskellige personligheder tjekker ind. Vi møder som de første præsten Daniel Flynn, sangerinden Darlene Sweet og støvsugersælgeren Laramie Sullivan. Tre meget spøjse personligheder, og der går ikke længe før end man aner uråd. Specielt trækker receptionisten Miles Miller noget opmærksomhed, da han virker lettere panisk og bestemt ikke er begejstret for at en kirkens tjener skal overnatte på El Royale.

Hvad er det som ikke er som det burde være? Ja, faktisk handler det blandt andet om at hotellet er ustyret med en række gange og korridorer, der gør det muligt for personalet at bevæge sig skjult langs de forskellige værelser og se og høre, hvad der foregår bag gæsternes lukkede døre. Tilmed bliver gæsterne filmet! Pudsigt nok foregår der blandt de nyankomne nogle lyssky affærer, for ingen er vist hvad de har givet sig ud for. Fader Flynn starter i hvert fald med at brække sit værelsesgulv op, mens støvsugersælgeren har en hemmelig mappe med værktøj i sin kuffert, og inden længe har han klippet samtlige ledninger og stik over i sit rum. Darlene er umiddelbart den eneste som virker troværdig for sangerinden øver skønsang i privaten. Dog ankommer der også andre gæster til hotellet. Emily Summerspring har en levende hemmelighed gemt i sit bagagerum, som vi snart bliver præsenteret for. Alle vil rigtig gerne bare være i fred, men som aftenen falder på, så kommer gæsterne til at udløse et rigtigt dårligt ophold på hotellet, da de hver især over en bred kant bliver vidne til hinandens hemmeligheder. Snart flyver kugler, knytnæver og bedøvelsespiller overalt, og da natten falder på ankommer den ophøjede sektleder Billy Lee til et afgørende showdown.

Bad Times At The El Royale er en særdeles underholdende og medrivende actionfilm, hvor et udspekuleret persongalleri og et kringlet plot udgør hovedingredienserne. Den er utrolig flot filmet og klippet, og så bruger instruktør Drew Goddard det fine trick med at se alle de voldsomme hændelser fra forskellige vinkler og i flashbacks og overlap, så man bliver bevidst om at der altså er mange vidner til de begivenheder, der helst ikke skulle have været vidner til. Jeff Bridges (The Big Lebowski) spiller røven ud af bukserne som Fader Flynn, som har en helt særlig grund til at vende tilbage til hotellet her 10 år efter en likvidering. Dejligt er det også at se Dakota Johnson slippe ud af de kvalmende ringe Fifty Shades-film og give den som en rigtig bad ass i rollen som Emily. Chris Hemsworth (Thor) er tilpas ulækker og selvoptaget som Billy Lee, så man i hvert fald har ét sikkert skurkekort at trække. Jon Hamm, Lewis Pullman, Shea Whigham, Cailee Spaeny og Cynthia Erivo fuldender et henrivende cast, som vil sørge for at et hotelophold aldrig bliver det samme igen.

Her har vi at gøre med en veldrejet og original produktion, som du på ingen måde kommer til at have regnet ud på forhånd. Selvom filmen er lang, så er der ikke et eneste sekund spildt. Undervejs bliver hver karakter portrætteret gennem deres fortid, så man langsomt finder ud af, hvorfor de har en grund til at søge mod El Royale. Damn that place! Ikke desto mindre vanker der fem fuldfede stjerner til Drew Goddards fremragende film.

Bonusmaterialet består af en "making of" samt billedgalleri.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Bad Times At The El Royale