Bænken (DVD)

2. september 2001 af Mia Vildbrad

Bænken (DVD) billede

Bistandsklient, dranker. Det er Kaj´s liv. Han sidder nu dagligt på den lokale bænk og drikker med byens andre drankere. En dag møder han op på bistandskontoret og pludselig dukker nogen ting op…

Kaj (Jesper Christensen) er tidligere kok, men da han mistede sit job faldt han til flasken, og har siden levet et liv som dranker. Han er bitter på alt og alle, også de venner har dagligt hænger ud med. Og desuden har han meget ondt af sig selv. Kaj´s bedste ven som forsvarer Kaj i tykt og tyndt er vennen Stig (Nikolaj Kopernikusmen). Han får også tur når Kaj er i dårligt humør

En dag da Kaj er på bistandskontoret for at hente penge hører han et navn blive råbt op som lyder meget bekendt. Denne person viser sig nemlig at være Kajs datter Liv (Stine Holm Joensen). Da Kaj får øje på hende sidder hun med blå øjne og ingen bolig til hende og hendes 6-årige søn. Dog finder de en bolig i selv samme kompleks som Kaj bor. Her flytter de ind hos en ”underlig” mand. Nu kan Kaj så holde lidt øje med datteren fra køkkenvinduet.

En dag kommer Liv i bekneb og mangler nogle til at passe Jonas, hun forhører sig hos Kaj og Stig som hun kender fra området. Det bliver starten på et godt forhold mellem Kaj, Jonas og Stig som leger og hygger sig en del sammen. En dag vælger Kaj at invitere Liv på aftensmad, som den glimrende kok han jo er. Han har fundet en kasse frem med gamle breve som han stiller på bordet til Liv mens han selv tager Jonas på en skattejagt. Da hun finder ud af at Kaj er hendes far bliver hun rasende over at han ikke har sagt noget til hende og går sin vej.

Hvad der videre sker for Kaj og Liv i denne film vil jeg ikke afsløre her, men jeg vil klart opfordre jer til at se denne klasse film for den er virkelig god.

Jesper Christensen spiller hovedrollen som Kaj. Han spiller denne rolle helt suverænt, og jeg kan da nævne at han også har fået en Bodil for bedste danske skuespiller for hans præstation i denne film. Han spiller rollen som Kaj så overbevisende, at man som seer ikke kan lade være med at få ondt af ham. Man kan ligesom se i denne film at han skriger efter hjælp, og jeg måtte tage mig selv i at sige flere gange: ”Hvorfor er der da ikke nogen der gør noget, det kan da ikke være rigtigt at den stakkels mand ikke kan få noget hjælp”. Han spiller så overbevisende at man næsten tror det er virkelighed. Det er klasse.

Nikolaj Kopernikus spiller vennen Stig der støtter Kaj i alt hvad han roder sig ud i. Også han spiller rollen rigtig godt. Han viser i denne film at en rigtig ven ved man altid hvor man har.
Rigtig godt spillet.

Datteren Liv spilles af Stine Holm Joensen. Dette er hendes første film, og det må siges at hun har fundet sin plads, hun spiller den gode mor for Jonas, der godt kan gøre livet svært for hende. Hun gør hvad der står i hendes magt for at de kan leve på bedste måde. Hende tror jeg ikke vi har set det sidste til.

Per Fly er instruktør på denne film. Det han gjort godt. Det er en meget realistisk film, der er lavet, og det er faldet lige ind i min smag, og sikkert også mange andres. Det er en fantastisk film, som alle bør se. Der er nok mange der vil få et andet syn på alkoholikere, og se at de kan virkelig også have det meget svært. De har ofte haft gode gedine jobs, for pludselig at miste dette, og så bliver de ulykkelige. Derefter er flasken det bedste middel til trøst. Snyd ikke dig selv for denne film, men se den hurtigst muligt.

Titel: Bænken
Original Titel: Bænken
Premieredato: 22. juni 2001