BAG SKYERNE – når børn sørger

26. januar 2021 af Steen Balle Skriv en kommentar

BAG SKYERNE – når børn sørger billede

Den danske dokumentarfilminstruktør Katrine Philp, (f.1978) tog for nogle år siden til New Jersie, tæt på New York, for på hjemmet Good Grief at møde børn omkring i 6-8 årsalderen, der har mistet en far eller mor, og iagttage: Hvordan kommer de gennem sorgen ved samtaler, lege, øvelser sammen med andre? Døden bliver livsbekræftende.

Vores litteratur er fyldt med historier om, hvordan folk kommer igennem sorgen ved tabet af et barn, og de sidste par års mest omtalte, har nok været Naja Maria Aidt (f.1963) fortælling om tabet af sønnen: ”Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage”. Carls bog. Mange af Astrid Lindgrens bøger er opbyggelige fortællinger om at miste. Og i filmens verden fik vi for nogle år siden Nick Caves forløsning ved hans 15-årige søns fald i døden fra en klippe i England i filmen: One More Time With Feeling – en udforskning af eftervirkningerne.

Men der er få eksempler på, hvad der sker med børn, når de mister en far eller en mor. Kan her nævne romanen af den jyske digter Marie Bregendahl (f. 1867) ”Birgitte Borg” – hvor hun skildrer et barn i 12-årsalderen, der mister sin mor – og derfor nu skal overtage husholdningen og børneopdragelsen i eget hjem. Der er sket meget i sorgarbejdets udførelse.

Men filminstruktør Katrine Philp har sammen med sin mand, som er fotograf på filmen Bag Skyerne – når børn sørger, sat sig for at skildre sorgen hos børn, der har mistet en af deres forældre – eller dem begge. Og hun rejste til Amerika, hvor der i organisationen Good Grief bliver gjort et formidabelt arbejde for at finde ind til børnenes sorg. Organisationen har et mere holistisk arbejde til at komme igennem en nødvendig tid.
Vi møder i filmen børn på 6 – 8 år, som fortæller på meget forskellige måder om ”at miste” – og på hjemmet bliver der lavet samtalegrupper, der bliver lavet legegrupper, hvor de udendørs får lov til at begrave dyr, og endelig er der et vulkanrum, hvor de får lov til at skrige så højt de kan – et forsøg på at komme savnet i møde. Og en af de mere opløftende scener er deres leg med farver og rød og blå får f.eks. tristheden og vreden frem, og Nicky sætter en ballon op med navnet til himlen, bag skyerne. Og der kommer et indsigtsfuldt udtryk fra en af drengene:Når man græder, renser man øjnene. Og en anden dreng, der kort siger, at hans far kom til at tage noget forkert medicin. Det er livgivende og ikke så klicheagtigt og flot, at Katrine Philp har fået så mange detaljer med i en behandling. Det kunne være interessant at møde de seks børn igen om 15 år.

I Danmark regner man med, at ca. 5000 børn hvert år mister en far eller en mor – hvilket er 14 om dagen. Og som i filmen er der ingen løsning på, hvordan børn tackler det sorgarbejde, der må komme – og vigtigt, at Katrine Philp tør tage mod til at videregive amerikanske børns reaktioner – og filmen er tilegnet hendes egen far, som døde under optagelsen i 2018 – så også et sorgarbejde for instruktøren.
Hun må virkelig i sit arbejde have haft børn og forældres 100% tillid – ellers kunne det vigtige arbejde ikke have været så fuldendt. Den tilførte musik synes jeg ikke har givet filmens budskab retfærdighed – får mig ikke til at tænke på livet bag skyerne, men de oplyste balloner sender til sidst velmente tanker mod himlen. Filmen kan heldigvis ses på dr.dk.

Bag Skyerne trailer from Good Company Pictures on Vimeo.