Barbie: Mermaidia

28. marts 2006 af David Lund

Barbie: Mermaidia billede

2'eren til Barbie: Fairytopia lever ikke op til Barbiefilmenes ellers overraskende høje standard.

Elina er en blomsterfe, der efter hendes eventyr og rygte som kan opleves i Barbie: Fairytopia, bliver kontaktet og sendt til Mermaidia, et land under vandet, for at redde hendes ven Nalu. Den onde heks Laverna har endnu engang en finger med i spillet, og styrer hendes håndlangere for at få et komplet herredømme over Fairytopia.

Barbiefilmene ligger aldrig skjul på hvorfor de er lavet, nemlig for at sælge flere Barbieprodukter, der følger filmene nøje. Dog er der stadig en god kvalitet over størstedelen af disse film, hvor Barbie og Pegasus’ Trolddom samt Barbie Som Rapunzel er blandt de bedste. Barbie: Mermaidia er en direkte fortsættelse til Barbie: Fairytopia (der ligeså var en ganske glimrende tegnefilm), men Mermaidia er dog det kedeligste kapitel i Barbiefilmene jeg endnu har set.

Barbie: Mermaidia foregår i et overraskende langsomt tempo, der er tilpas til at udvikle dens karakterer, men i stedet for at gøre det åbenlyse, sker der overhovedet ingenting. Man griber sig selv konstant i at sidde og vente på, at den del man ser slutter, så man kan komme videre med historien. Men historien kommer nærmest aldrig nogen vegne, til gengæld har vi Elinas søde kæledyr og en svag portion humor til at underholde os, indtil historien tager fat i filmens sidste 10 minutter. Det er bare ikke godt nok, og filmen er nærmest glemt, før den er slut.

Jeg er ikke i tvivl om at små piger vil finde filmen interessant, for den har nuttede og få underholdende dele, som rammer plet i små pigers hjerter, og sikkert vil få dem til at tigge deres forældre, om at købe det næste store Barbieprodukt. Så man kan vel sige at filmen er vellykket i den forstand at den gør hvad den skal, men er man som forældre klar over dette, og skal plages af Barbie i tide og utide, vil jeg da klart anbefale de førnævnte film frem for denne, da de har en kvalitet som denne ikke har.

Til det tekniske: animationerne er ganske flotte, specielt for et direkte-til-video produkt, og stemmerne på den danske så vidt som den engelske version fungerer godt. Instruktionen derimod må man gruble lidt over, specielt da den som sagt dvæler for meget ved for mange ligegyldige ting. Også manuskriptet fejler mange gange, da historien er banal og kedelig og egentlig ikke byder på nogen overraskelser. Man kan undres over hvorfor man har valgt at gentage så mange ting som sker i den oprindelige Barbie: Fairytopia, for filmen kan på ingen måde stå alene og supplerer slet ikke til hvad der er foregået i den første episode. Lidt flere spændende momenter, lidt færre gentagelser og lidt højere tempo ville løfte filmen, men i stedet er man efterladt med en lidt lad fornemmelse af tidsspild.

Ekstramaterialet indeholder bl.a. et par små spil, samt et lille program der lærer børn at bruge fjernbetjeningen til en DVD. Dette program undrer mig en smule, da det meget overfladisk løber igennem noget som forældrene ville være meget bedre til. Spillene er dog helt fine, og menuerne er flotte. Til en film som denne kan man egentlig ikke forlange alt for meget, så derfor får ekstramaterialet 3 stjerner, for spillene vil helt sikkert trække fans til skærmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal
Pictures