Streaming anmeldelse

Beck - Undercover (39)

11. november 2020 af Carsten Skov

Beck - Undercover (39) billede

I en krimiserie, der samlet set har godt 20 år på bagen, må spørgsmålet nok så småt melde sig. Er det ved at være på tide at gå på pension, som den figur, der har lagt navn til serien har truet med i tidligere sæsoner? ”Beck” emmer stadig af svensk stemning, men første episode i den nye sæson kunne godt have brugt et stærkere fokus på plottets spændingselementer.

”Beck” er nået frem til afsnit 39. Og her taler vi ikke om en standard-masseproduktion men om afsnit af spillefilmslængde og -kvalitet, i hvert fald billedmæssigt.

Martin Beck var oprindeligt en figur i Sjöwall og Wahlöös kriminalromanserie ”Roman om en forbrydelse” og med transformationen til TV-serie blev historiernes samfundskritiske perspektiv tonet ned til fordel for mere regulære kriminalintriger. Med 9 produktionsselskaber fra både Sverige, Danmark, Norge og Tyskland i ryggen har serien nået en udbredelse ud over det sædvanlige.

De gennemgående figurer i TV-serien har og har haft et tydeligt udviklingsforløb, så de har været meget mere end bare skabeloner. I den nye 7. sæsons første episode, ”Undercover”, kan man ane, at Martins rolle er ved at være udtømt. Han lægger navn til serien, men det er reelt andre figurer, der – måske bortset fra Martins anstrengte forhold til Klas Fredén, der står i spidsen for narkopolitiets undercover-operationer – står i fokus.

En ung mand er involveret i narkohandel. Han fører sig lidt vel kækt frem over for en kvindelig kendis, der tydeligt er afhængig af kokain, men snart efter bliver han fundet myrdet. Det leder Martins folk på sporet af det netværk af narkohandlere og -bagmænd, som den unge mand var involveret i. Samtidig opdager de, at narkopolitiet har plantet en undercover-agent, spillet med fin tristesse af Martin Wallström, tæt på netværkets centrum. Noget tyder på, at netværket får afgørende hjælp og information fra en kilde i politiet, så opklaringsarbejde må tage nye drejninger.

Persongalleriet er stort set uforandret fra tidligere sæsoner. Gunvald Larsson, hvis kølige kynisme blev gjort levende af Mikael Persbrandt, blev godt nok skrevet ud i 5. sæson. Til gengæld trådte nordmanden Kristofer Hivju til i rollen som Steinar Hovland – med samme omfattende, røde hårpragt som i Game of Thrones. Steinar har ikke helt samme kølige og utilnærmelige karakter som Gunvald, om end han bestemt stiller skarpe og sine steder nødvendige men også upassende spørgsmål. Steinar står desuden som en lidt mut person med kvaler i privatlivet, hvilket i 7. sæson er blevet til, at han er single.

Måns Nathanaelson spiller stadig den drengede og lidt klodsede Oskar Bergman, der dog er lidt længere fremme i skoene med hensyn til den digitale verden end Steinar. I hvert fald introducerer Oskar Tinder-appen for Steinar, hvilket med famlen og misforståelser fører til, at Steinar pludselig får kontakt på Tinder med Inger, der er Martins datter.

Det giver nogle kejtede situationer, der desværre tager lidt for meget fokus fra episodens grundlæggende intrige. Den bliver selvfølgelig opklaret til sidst, men der er ligesom ikke det drive, der skal til, for at historien kan sige at være spændende. Vi får selvfølgelig den obligatoriske afslutningsscene, hvor Martins halsstøttekraveklædte nabo kommer anstigende for en drink, da Martin er ved at låse sin hoveddør op. Alt er med andre ord nærmest trygt og godt og ikke mindst let genkendeligt, men i den store sammenhæng også lettere uspændende.

Titel: Beck - Undercover (39)
Original Titel: Beck - Undercover (39)
Premieredato: 11. november 2020