Bee Season

30. august 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Bee Season billede

Den på ydersiden perfekte familie, med to velbegavede børn, får et alvorligt knæk, da den diktatorisk styrende far opdager usædvanligt talent hos sit yngste barn.

Familien lever det bedre amerikanske liv, ingen fedmetendenser, moren Miriam (Juliette Binoche) er forsker, faderen Saul (Richard Gere) er den styrende lektor, der underviser på universitet. Sønnen Aaron (Max Minghella) går på college og spiller cello, og den yngste, vidunderbarnet Eliza (Flora Cross) er almindelig skoleelev med ualmindelige evner indenfor retstavning.
Familielivet knirker noget i kanterne, da den noget ikke bevidste diktatoriske og dominerende pludselig opdager datterens egenskaber, da hun vinder en stavekonkurrence på skolen. Denne konkurrence fortsætter til by, region, stat og den store landekonkurrence. Nu bliver alt faderens ildsjæl lagt på datteren, der blandt bliver indviet i hans fascination af jødisk mystik, og der besynderligt nok virker upåvirket, som hun besidder en større bevidsthed, end normalt hvad tildeles 11-årige børn.
Men denne opmærksomhed, og mangel på samme overfor og , gør at sønnen nærmest i trods, finder sammen med pigen Chali (Kate Bosworth), som er tilhænger af Hara Krishna bevægelsen. Og må trække i orange klæder. Familien er hurtigt på vej væk fra hinanden, og det er som at selve stavekonkurrencen er blevet det alt afgørende moment, for hvad skæbnen vil bringe dem!

Der hvor ”American Beauty” var skarp og ironisk, her fortsætter ”Bee Season” sin meget patetiske og uskyldige fortælling, og mangler i den grad kant, og magi til at bære budskabet igennem. Man hænger godt i, i det sukkersøde stads, og der er stort set ingen overraskelser i vente. Der er ellers ladt op med gode skuespillere, specielt er det altid med stor imødekommenhed, for denne anmelder, at gense Juliette Binoche (der her medvirker i sin dårlige film til dato!). Richard Gere har ikke den store karisma af fræk gadedreng som i fordomstid, a la Marlon Brando/Paul Newman m.fl., der stadig kunne holde den gående oppe i årene. Men er dog stadig en gedigen skuespiller. Pigen Flora Cross (Eliza), burde overvejes som castet rolle til Damien søster, eb evt. The Omen II. Hun virker som oftest kold og malplaceret i dette halvreligiøse epos. Men har klare og åbenlyse kvaliteter indenfor gysergenren.
To instruktører står bag denne film, og Scott McGehee står med sin debut, medens David Siegel er hovedkræften bag blockbusterne ”Eight Legged Freaks” og ”Godzilla”. Filmen er baseret på en roman af Myla Goldberg.

Specielle features til dvd´en, er forfatterens kommentarer omkring filmen og historien, og udpluk fra filmen der skærper selve budskabet m.m.
De ”historiske” fraklip pryder også denne, og så er der klip fra selve tilblivelsen af filmen.

SF/Fox.