begærets lov.

7. april 2005 af Henrik Andersen

begærets lov. billede

I denne Almodovar film bliver der ikke sparet på noget. Coken drysser som sne fra himlen og plottet er så absurd at du ikke må gå glip af denne lille filmperle.

Pablo ( Eusebio Poncela ) er pornofilmsinstruktør i Madrid. Han har gjort stor fremgang og er forelsket i Juan. Juan er forelsket i Pablo, men forlader ham efter et stykke tid. Pablo har en bror, der efter en kønsskifteoperation er hans søster og hedder Tina ( Carmen Maura ). Tinas forhold til hende og Pablos far er af den mere komplicerede art, der får konsekvenser for, hvordan hun behandler alle mænd. Hun/han har nemlig haft et forhold til hendes far da hun var yngre. Både Pablo og Tina har komplicerede seksuelle forhold. En aften bliver Pablo kontaktet af den meget intensive Antonio ( Antonio Banderas ), og de tilbringer en nat sammen. Morgenen efter indser Antonio, at han elsker Pablo. Hans ustabile psyke driver ham til at dræbe Juan. Dette fortæller han til Pablo, der ude af sig selv kører galt i sin bil. Resultatet af dette bliver et hukommelstab, og da politiet forhører ham kan han intet huske. Imens han er indlagt går Antonio i seng med Tina. Dette bliver opdaget og han tager hende som gidsel i Pablos lejlighed. Enden på dette gidsel drama bliver pirrende i ordets bogstaveligste forstand. Både for nerverne og seksualiteten, og intet bliver bagefter det samme for de 3 involverede.
Ligesom sine film, er Pedro Almodóvar ikke sådan at sætte en gængs genre på. Førende art-house-kunstner, men klassisk historiefortæller. Mand, men tilsyneladende mere vidende om kvinden end hende selv. Tryllebundet af Marilyn Monroe og pioner for sit eget lands transvestitter. Tro discipel af ordet, men draget af filmen. Spaniens førende instruktør, der fryder sig og finder inspiration i livets og ikke mindst seksualitetens modsætninger, er lidt af en ener.
Pedro skabte i 1986 med sin broder og producer Augustín Almodóvar deres eget produktionsselskab El Deseo S.A. Deres første film var den modige Law of Desire, der næsten startede med at ruinere dem. Men familien holdt sammen. Almodóvar havde med Laberinto de pasiones fundet det dengang kun 22-årige skuespillertalent Antonio Banderas. Samarbejdet varede ved indtil Atame! (Bind mig, elsk mig, 1990). Banderas søgte til Hollywood og debuterede der med Mambo Kings. Han snakker dog stadig om tiden med Almodóvar som noget særligt: ”Vi var bare nogle unge, der rendte rundt, havde det sjovt og lavede hvad vi havde lyst til. Og så blev vi inviteret til festivaler og vandt alle de her priser,” som han engang sagde i et tv-interview.
Instruktøren havde fra starten af sin karriere fundet sine yndlinge.
Udover Banderas var det blandt andet Cecilia Roth, før hun drog tilbage til sit moderland og tillagde sig sin argentinske accent; Marisa Paredes med hovedrolle i Min kærligheds blomst; Victoria Abril der vidunderligt personificerede den grotesk medieliderlige journalist i Kika og lå i badekarret med en legetøjsdykker i den mindeværdige scene fra Bind mig, elsk mig. Almodóvar snakker efter sigende altid faderstolt om sine ’personlige divaer’. Af dem skal også nævnes Verónica Forqué, Carmen Maura, Rossy de Palma, det vidunderligt morsomme gummiansigt Chus Lampreave og Penélope Cruz, der dog først kom med i Carne Tremula (Kødet skælver, 1997).
Der skete noget i 1997. Det var første gang Almodóvar ikke kun selv havde skrevet manuskriptet til sin film. Med ham var Jorge Guerricaechevarría og Ray Loriga, og de baserede Almodovars første rigtige genrefilm, thrilleren Kødet skælver, på en roman af englænderen Ruth Rendell. Her skiltes vandene mellem mange trofaste fans og instruktøren, der så ud til at være blevet mere konventionel. Til gengæld kom et større mainstream-publikum til. Almodóvar havde allerede opmærksomhed efter at have bevist sit stilsikre og intense samarbejde med Marisa Paredes i melodramaet Min kærligheds blomst. Kødet skælver blev en underlig uvedkommende pause i karrieren før det absolutte verdensgennembrud Alt om min mor, som selv Oscaren måtte bukke for. Mange danskere fik først øje på Almodóvar i 1999, da Alt om min mor også vandt instruktørprisen på verdens mest prestigefyldte Filmfestival i Cannes.
Den spanske hjerteknuser José Antonio Dominguez Banderas ville oprindelig have været fodboldspiller, men heldigvis brækkede han foden som 14-årig. Han havde som ung en fornem karriere inden for spansk tv og film med roller i en række Almodovar-film.
Nogle husker ham måske fra dokumentarfilmen 'In Bed with Madonna', hvor sangerinden bliver temmelig vrissen over en afvisning fra den lækre latin lover. Hun fik dog lov til at spille sammen med ham i 'Evita' (1996), hvor Banderas også gav prøver på sine anselige sangevner.
Siden 'Mambo Kings' fra 1992 har Banderas primært medvirket i engelsksprogede produktioner. Ultra-cool, eller snarere ultra-hot, var han som gunfighter og guitarspiller i actionfilmen 'Desperado' (1995) instrueret af den dengang nærmest ukendte instruktør Robert Rodriguez. Banderas leverede også en forrygende Zorro i fra 1998.
I 1996 blev han gift med skuespilleren Melanie Griffith der ikke overraskende fik hovedrollen i hans første film som instruktør, komedien 'Crazy in Alabama' (1999).
Banderas fortsatte samarbejdet med Rodriguez i den succesfulde familiefilm 'Spy Kids' (2000), hvor han har rollen som den hemmelige agent Gregorio Cortez, der bliver bortført og må reddes af sine børn. Han gentager rollen i to fortsættelser i henholdsvis 2002 og 2003.
'Once Upon a Time in America' (2003) er titlen på action-braget til 29 millioner dollars, der afslutter Rodrigurez' trilogi om El Mariachi, guitarist og lejemorder. Banderas har hovedrollen ligesom i forløberen 'Desperado'.

Carmen Maura der i BEGÆRETS LOV spiller den kønsskiftede Tina, har medvirket i en masse spanske film. Hun og Almodovar var i en årrække sammen om næsten alt hvad de lavede. Hun blev hans foretrukkende skuespillerinde og når man ser hende i hans roller kan man godt forstå hvorfor. Her er virkelig en kvinde med pondus og en seksuel udstråling og charme, man skal lede længe efter. Carmen Maura har også medvirket i DARK HABITS fra 1983, MATADOR fra 1986, WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS fra 1984 og KVINDER PÅ RANDEN AF NERØST SAMMENBRUD fra 1988.

BEGÆRETS LOV er en af de første film fra Pedro Almodovars stilsikre hånd. Der bliver ikke sparet på overraskelserne i denne fantastiske fortælling om den svære kærlighed på tværs af køn og alder. Alt er tilladt at vise i en film skrevet og instrueret af Almodovar.
Tag nu for et eksempel startscenen. Vi er vidne til hvordan en ung mandlig prostitueret skal onanere foran sin klient. Det er hedt og intet bliver overladt til fantasien. Tror man da, men som i mange andre tilfælde i en film af den Spanske mester, er alting ikke altid hvad det ser ud til at værer. For det viser sig nemlig at det blot er et videoklip vi sidder og ser, sammen med de folk der er ved at eftersynkronisere filmen. Det er bestemt ikke for de snerpede og hvad der efterfølgende sker overgår sikkert din vildeste fantasi. Vi er vidne til at en mindreårig pige læser SM-tegneserier, en kurupt politibetjent sniffer konfiskeret coke, Transvestitter, incest forhold imellem far og søn, hede elskovsscener og Carmen Maura der synger salmer i kirkerummet. Alt sammen tilsat stærke farver og smukke Spanske ballader.
Det er vildt og smukt. Almodovar når han er bedst og i det provokerende hjørne. Se for øvrigt lige efter ham i en lille camero, som ekspedient i en isenkræmmerforretning.

Ekstramateriale:

6 Pedro Almodóvar-trailers: