Belle

10. november 2022 af Maria Bjerregaard

Belle  billede

Den nye animefilm “Belle” er visuel smuk, magisk og følelsesladet.

Den japanske instruktør Mamoru Hosoda har igennem årene lavet nogle anime-perler, såsom ”The Boy and the Beast”, ”Wolf Children” og den oscar-nominerede ”Mirai”. Hans arbejde er ofte blevet hyldet for dets sociale problematikker fortalt igennem en eventyrlig, fantasiverden. I hans seneste film ”Belle” er dette ingen undtagelse i en ”Skønheden og Udyret” inspireret fortælling.

Den generte 17-årige pige, Suzu, holder sig mest til sig selv, men bryder igennem den virtuelle verden ”U”, hvor hun forvandles til den smukke ”Belle” med en fantastisk sangstemme. Belle bliver hurtigt en internetsensation, men en af hendes koncerter bliver afbrud af et udyr, der jagtes af ”U”s vagter. Alle frygter det frygtelige udyr, men Suzu sætter sig ind for at finde ud af, hvem dette udyr er. Både i den virtuelle verden, men også i virkeligheden, så hun måske kan redde ham.

Hosoda fejler ikke med hans tematik og budskab. Ligesom i hans andre film formår han er omdannet fantasi og virkelighed på smukkeste vis. Han er stor empati for den generte ungdomsgeneration og ensomheden, der følger, og formår at fortælle det igennem en virtuel verden. Næsten på samme måde som hans succesfulde film ”Summer Wars”. Det er et meget interessant koncept, at ens online avatar bliver omdannet igennem ens egen personlighed og udseende, men forstår også at fortælle faren om netop dette. For hvis man ikke har meget selvværd i sin egen virkelighed – hvordan kan man så have det i et online univers? Muligvis en meget god reminder til den sociale medie-generation.

Dog er der til tider afstand imellem den online verden og virkeligheden, og den afstand kan godt fornemmes, da det til tider virker meget tilfældigt, hvem der gemmer sig bag deres virtuelle ”U”karakterer. Men ikke desto mindre er det fortsat en meget velfortalt og solid historie, som også har sorg som omdrejningspunkt, og hvordan denne sorg kan følge en resten af livet.

Det er muligvis lidt kliché at anvende en velkendt fortælling som ”Skønheden og Udyret” til sin nyere fortælling, da Hosoda sådan set er en dygtig nok instruktør til at skabe noget mere originalt. Derfor er følelserne muligvis heller ikke så stærke som hans tidligere arbejde – men bevares. Det er fortsat en visuelt meget smuk film med skøn original musik.

”Belle” er en følelsesmæssig, overdådig og fortryllende oplevelse. Selvom filmen til tider distancerer sig for meget imellem online og virkeligheden, formår Hosoda fortsat at få sit budskab igennem, og det må siges at være rørende. Selvom filmen ikke er ligeså stærk som hans tidligere arbejde, er ”Belle” stadig en solid, gennemført og smuk film.

Titel: Belle
Original Titel: Ryū to Sobakasu no Hime
Premieredato: 8. november 2022