Belle

18. januar 2015 af Jesper Poulsen

Belle billede

Kostume-drama med noget på hjerte...

Vi befinder os i England i det 18. århundrede. En lille pige bliver afleveret hos sin onkel - Lord Mansfield. Afleveret af hendes far, som er admiral hos den kongelige flåde og som snart skal deltage i et søslag. Hvad Mansfield ikke har fået at vide, er at pigen er mørk i huden. Admiralen havde nemlig en affære med en slavekvinde, som nu er død. Og denne detalje omkring hudfarven er ganske væsentlig, da Mansfield og hans familie bekymrer sig om slægtens renommé. Han er i første omgang ikke meget for at lade pigen komme under hans vinger, men da der trods alt er tale om blodets bånd, så indvilliger han i at lade hende opdrage hos sig. Hun kommer således til at bo med den jævnaldrende pige, Elizabeth, som er hendes kusine og som hun heldigvis hurtigt bliver gode venner med.

Da Belle, som pigen hedder, bliver afleveret, er det samtidig det sidste hun kommer til at se til hendes far. Da hun rammer teenageårene, modtager Mansfield et brev, hvor der står af Belles far er død. Han efterlader dog en ganske stor formue til sin datter, som gør hende økonomisk velhavende. Det passer bare ikke rigtig ind i det pæne borgerskab, hvor Belle til stadighed rangerer lavt i det sociale hierarki. Belle er udfordret på hendes baggrund og hendes omgivelsers magtsyge, og et kynisk spil kan begynde. Ikke mindst da Belle og Elizabeth når alderen, hvor giftemål er passende…

Prægtige kostumer, masser af krøller og etikette af finest britiske overklasseløg. Ja, så er scenen ligesom sat. Belle er på alle måder hovedpersonen i denne racisme-fortælling som er baseret på virkelige hændelser. Det er Gugu Mbatha-Raw der spiller Belle (tidligere primært serie-skuespiller fra bl.a Spooks og Doctor Who). Hun står over for nogle af de fineste karakterskuespillere fra England, bl.a. Tom Wilkinson (Batman Begins, Michael Clayton, Evigt Solskin I Et Pletfrit Sind), Miranda Richardson (Sleepy Hollow, The Crying Game) og Emily Watson (Breaking The Waves, Red Dragon, War Horse). Dertil kommer Matthew Goode (Watchmen, Match Point, A Single Man) og Tom Felton (Harry Potter og Abernes Planet).

Filmen er et heftigt drama, hvor der hele tiden er store følelser i klemme. Belle står meget alene, ikke mindst på grund af hendes racetilhørsforhold, men så sandelig også fordi hun kommer til at opleve store svigt blandt hendes nærmeste. Dette er på flere måder den klassiske historie om den lille i samfundet, som må kæmpe mod overmagt og dominans. Lige fra første øjeblik, hvor man spotter den lille omtumlede Belle i filmens opstart, så har man sikret sig en heltinde, og det varer ved. Belle er en glimrende film, skabt af den forholdsvis ukendte instruktør Amma Asante. Hun har blot en enkelt film (A Way Of Life) på sit cv, og den ligger helt tilbage til 2004. Hun har før da ernæret sig som skuespiller, uden dog at få det helt store gennembrud. Hvis Belle er indikator for om hun skal satse på at lave flere film, så skulle man mene at hun har fundet sin rette hylde.

Belle er meget mere end et klassisk periode-drama. Den rammer en essentiel nerve i sin raceproblematik, og så gør det bestemt ikke noget at dens handling er autentisk. En film som er henvendt til adskillige aldersgrupper, og begge køn.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Belle
Original Titel: Belle